I morse flyttade Skånemejerier till Stockholm

I morse flyttade Skånemejerier till Stockholm

Morgontrötta stockholmare fick sig en syn utöver det vanliga när de passerade Medborgarplatsen tidigt i morse. Då flyttade Skånemejerier in till huvudstaden tillsammans med sju mjölkbönder som tagit traktorn till stan.

Det var mjölkbonden Mats Jonasson med kollegor som rakt upp och ner parkerade sin traktor mitt på torget vid Medborgarplatsen inför en stor samling av förvånade människor. Det var också det första steget i Skånemejeriers Stockholmssatsning. Mejerimarknaden i Stockholm uppskattas till ett försäljningsvärde på drygt 3 miljarder om året. Skånemejerier har som mål att nå en marknadsandel på 20 procent under de närmsta tre åren, bland annat genom att öka utbudet av ekologiska mejeriprodukter i Stockholm.

– Det var roligt att pigga upp de morgontrötta Stockholmarna i morse och responsen var helt och hållet positiv. Många stockholmare är själva lantisar från början och de uppskattar äkta mjölk från landet och nu fick de träffa oss bönder som gör mjölken. Vår mjölk är spårbar ända ner till vår gård i Östergötland, säger Mats Jonasson, bonde på Östgöta Mjölk.

Under morgontimmarna delade bönderna delade ut över 1000 liter mjölk och träffade närmare 10 000 stockholmare på väg till jobbet.

– Det märks att stockholmare gillar äkta svensk mjölk och ekologiska produkter. Nu kan de äntligen välja mellan fler lokala svenska och ekologiska mejeriprodukter även här i Stockholm. Responsen var väldigt positiv när vi flyttade in i dag, säger Jonas Persson, bonde i Hjordnära mejeri.

Skånemejerier är långt ifrån ensamma om att flytta till storstaden. Närmare 44 procent av de boende i Stockholms län är inflyttade från andra delar av landet eller världen.

– Stockholmare är medvetna konsumenter som värdesätter ekologiska och lokalproducerade varor och vi har ett brett utbud av lokal mjölk och ekologiska produkter. Därför är vi övertygade om att vi kan ta marknadsandelar i Stockholm och fyller ett behov hos konsumenterna, säger Björn Sederblad, Skånemejeriers VD.

I Skånemejeriers Stockholmssortiment ingår det ekologiska utbudet Hjordnära. Dessutom kommer Stockholmarna kunna köpa lokal mjölk från Östgöta Mjölk, den ohomogeniserade mjölken Åsens och ett urval av Skånemejeriers övriga goda och smakrika sortiment.

I dag ägs Skånemejerier av cirka 600 mjölkbönder, främst i Skåne men även i Småland, Blekinge, Västergötland och Östergötland.

Se hur det gick till när torget intogs av bönderna på de bifogade bilderna!

Bönderna på bilden från vänster, Mats Jonasson, Eva Kampner, Jonas Persson, Susanne Johansson, Karin Löwenborg, Niklas Jonasson. På flaket: Stefan Löwenborg. Fotograf: Klara Leo

För vidare information vänligen kontakta:
Caroline Olsson, Marknadsdirektör, tel: 0702-05 93
Björn Sederblad, VD Skånemejerier, tel: 040- 31 39 26

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.