Luftinblandning har orsakat för låg vikt i enskilda förpackningar – Skånemejerier vidtar omedelbara åtgärder

Skånemejerier ser allvarligt på att några kunder och konsumenter inte fått den volym som anges på förpackningen. En utredning har genomförts och orsaken till problemet är identifierad. Ett flertal åtgärder har vidtagits och ytterligare åtgärder är planerade.

För att säkerställa korrekt vikt sker regelbundna kontroller, i enlighet med standarder för livsmedelsproduktion. Om viktfel upptäcks justeras maskinen och förpackningar med undervikt plockas bort. Det vanligaste är dock att förpackningarna har en viss övervikt för att säkerställa att medelvärdet alltid är korrekt.

Under september och oktober inkom ett antal reklamationer som handlade om låg vikt i förpackningar. Detta såg vi allvarligt på och inledde en utredning för att identifiera problemet och genomföra lämpliga åtgärder.

Utredningen visade att vi stundtals har ett problem med luftinblandning i mjölken på grund av för lågt tryck, vilket leder till skumbildning. När förpackningarna fylls kan skum misstas för mjölk, vilket ger en undervikt.

För att åtgärda detta behöver vi förnya fem pumpar för att undvika luftinblandning. En pump är redan bytt, men ytterligare fyra är beställda och återstående leveranstid för dessa är cirka 10 veckor. Vi har vidtagit ytterligare åtgärder för att säkerställa att vikten är korrekt, tills problemet är åtgärdat.

För att kontrollera att de hittills gjorda åtgärderna haft avsedd effekt utfördes en utökad provtagning under tre dygn i början av november på 4273 förpackningar. Det visade att endast 34 förpackningar uppvisade en för låg vikt, medan 99,2 procent av förpackningarna hade korrekt vikt eller över, vilket tyder på att det kvarstående problemet är av begränsad omfattning.

Konsumenter och kunder ska alltid vara trygga med att vi gör vårt yttersta för att de ska vara nöjda med våra produkter. Vi beklagar det som inträffat och ber om ursäkt till dem som drabbats.

Skånemejerier kontaktinformation

Skånemejerier grundades 1964 och har sedan dess värnat om den svenska mjölkbonden och om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Hjordnära, Åsens Lantmjölk och Lindahls som erbjuder ett brett sortiment av b.la. dryckesmjölk, ost, kvarg och juice. Skånemejerier har fyra produktionsanläggningar och sysselsätter drygt 700 medarbetare. Drygt 300 mjölkbönder i Skåne och Sydsverige levererar mjölk till våra mejerier. Sedan 2012 är Skånemejerier en del av Groupe Lactalis och omsatte 2021 ca 4,34 mdkr.

Läs mer på https://foretag.skanemejerier.se eller följ oss på LinkedIn.