Mjölkgårdar håller öppet för allmänheten i sommar

Nu på onsdag, den 27 juli, bjuder Gunnaröds gård mellan Stockamöllan och Billinge in allmänheten till sin gård. Besökarna kommer att under ett dagsbesök få se hur det går till på en ekologisk mjölkgård. Gårdsbesöken, som är gratis, är väldigt uppskattade bland barnfamiljer.

-Vi kommer att ha guidade turer i stallarna där vi berättar om kornas liv och om hur mjölkningsrobotarna fungerar. Traktorer, lastare, tröska och lite andra maskiner kommer vara utplacerade så att man kan provsitta och titta på dem, säger Carina Sonesson som driver gården tillsammans med sin familj.

På gården finns ca 140 kor och kalvar i alla möjliga storlekar. Alla kor kan själv välja när de vill gå ut, bli mjölkade eller äta. På gården odlar man sitt eget foder till korna på en yta som motsvarar ca 300 fotbollsplaner.

Den 7 augusti bjuder Nygård i Vittskövle in till sin gård som ägs av Håkan och Cecilia Svensson. På gården finns ca 120 mjölkkor. Den lokala fotbollföreningens knattelag erbjuder möjlighet till att köpa korv på plats om så önskas.

-Man kommer att få möjlighet att åka traktor med vagn och köpa frukt och grönt från en lokal odlare. Om vädret tillåter så kommer man även att få se skördetröskan i drift. Ta gärna med er en egen picknickkorg och slå er ner i gräset, säger Håkan Svensson.

På plats under gårdsbesöken finns även Skånemejerier tillsammans med barnens favorit Kalvin.

Tiderna för båda gårdsbesöken är kl. 11 – 15. Mer information om gårdsbesöken finns på Skånemejeriers hemsida.

Vägbeskrivning
Gunnaröds gård
241 96 Stockamöllan

Nygård
Killegropsvägen 125
297 91 Vittskövle

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.