Omid Mahmoudi, verksamhetsansvarig på Mötesplats Otto, och Jeanette Flodqvist, Hållbarhetschef på Skånemejerier

Skånemejerier bidrar med hälsosamma mellanmål till Ensamkommandes förbund

Skånemejerier skänker överskottsprodukter till Ensamkommandes förbund för att bidra med hälsosamma livsmedel till deras Mötesplats Otto. Här erbjuds barn och unga som kommit ensamma till Sverige såväl läxhjälp som mellanmål och möjligheten till ett viktigt socialt sammanhang.

I en livsmedelsproduktion som Skånemejeriers finns det, trots noggrann planering, alltid en risk för överproduktion och att produkter står osålda. För att dessa produkter inte ska gå till spillo har Skånemejerier inlett ett samarbete med Ensamkommandes förbund i Malmö. Vid överproduktion bidrar Skånemejerier med mejeriprodukter och juice till förbundets Mötesplats Otto.

– Att samarbeta med Ensamkommandes förbund som gör stor skillnad för nya svenskar är viktigt för oss. Det känns meningsfullt och förebyggande ur ett samhällsperspektiv att våra produkter bidrar till att skapa ett näringsrikt tillskott för någon som behöver lite extra krafter, säger Jeanette Flodqvist, Hållbarhetschef på Skånemejerier.

Ensamkommandes Förbund driver Mötesplats Otto i Malmö som riktar sig till nyanlända barn och unga upp till 25 år. Verksamheten arbetar för att bryta ensamhet och bidra till att skapa nya vänskapsband deltagare emellan. Här erbjuds läxhjälp, social och juridisk rådgivning, fadderverksamhet och en mängd fritidsaktiviteter för den som står utan familj i Sverige. Samtidigt erbjuds ungdomarna både mellanmål och middag för att få ytterligare kraft i vardagen.

– Vi är oerhört glada över vårt samarbete med Skånemejerier som gör det möjligt för oss att servera godare och mer näringsrika mellanmål på Mötesplats Otto. Till oss kommer många barn och unga i utsatthet, med tuff ekonomi och med få möjligheter till att äta nyttigt. Mellanmålet är också en väldigt viktig energikälla för alla de som kommer till oss direkt efter skolan för att ta del av vår läxhjälp, säger Omid Mahmoudi, verksamhetsansvarig på Mötesplats Otto.

För att bli Sveriges mest hållbara mejeri, arbetar vi med fyra prioriterade områden: klimat, djuromsorg, hälsa och relationer. Den röda tråden är det vi kallar vårt cirkulära ansvar. På Skånemejerier menar vi att samhället måste röra sig från en linjär till en cirkulär ekonomi – och här har vi som företag ett ansvar att återanvända, återinvestera och ta tillvara våra resurser. För att till exempel minska matsvinn donerar vi sedan tidigare även överskottsprodukter till Skånes stadsmission.