Skånemejeriers egna team i hinderbanan Toughest, som företaget sponsrar via varumärket Lindahls.

Skånemejerier uppmärksammas som en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare

Skånemejeriers budskap om hållbarhet, engagemanget i välgörenhetsorganisationer och den höga kvaliteten i sociala medier gör att företaget utsetts till ett av Sveriges Karriärföretag 2021.
– Vi är så stolta! Detta är ett kvitto på vårt hårda arbete för att engagera vår personal, säger HR-direktör Petra Hallin.

Karriärföretagen är en utmärkelse för arbetsgivare som erbjuder unika karriär- och utvecklingsmöjligheter för unga arbetstagare. 100 svenska företag och varumärken har lyckats profilera sig som Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Årets lista består av både välbekanta namn som byggt upp ett starkt arbetsgivarvarumärke under lång tid, och några nykomlingar som utökat sitt strategiska arbete under 2020.

– Under 2020 har vi tagit större kliv mot vår vision att bli Sveriges mest hållbara mejeri, och velat visa än tydligare vilken fantastisk arbetsplats Skånemejerier är. Det är viktigt för oss att våra medarbetare känner stolthet över sitt arbete, och det försöker vi bidra till genom olika insatser, säger Petra Hallin, HR-direktör på Skånemejerier.

Bland annat har företaget utökat sitt samarbete med Skåne Stadsmission, och engagerat medarbetare att hjälpa medmänniskor i regionen. Flera personalsatsningar har lanserats, till exempel Akademin - ett internt talangprogram för medarbetare som visar ambition och vilja att utvecklas för nya ansvarsområden och roller i bolaget. På LinkedIn har kampanjen ”En helt vanlig ovanlig dag på Skånemejerier” visat vilket arbete som ligger bakom de omtyckta varumärkena som hittas runtom i landets butiker.

– Coronapandemin har satt ljuset på hur viktig den svenska livsmedelsindustrin är, och genom En helt vanlig ovanlig dag har vi kunnat lyfta fram och visa upp de duktiga medarbetare som faktiskt ligger bakom produkterna som många njuter av varje dag. Här utförs ett viktigt arbete varje dag, det känns fint att få påminna om, säger Petra Hallin.

Den fullständiga motiveringen från Karriärföretagen lyder:
    Skånemejerier har ett tydligt budskap där hållbarhet och jämställdhet ligger i fokus. Med stort engagemang i diverse välgörenhetsorganisationer visar Skånemejerier att de tar sina kärnvärden på allvar. Förutom att vara experter på hållbarhet och jämställdhet lyckas Skånemejerier leverera högkvalitativt flöde i sina sociala medier. Det är tydligt att Skånemejerier styrs av en ledning som förstår vikten av att arbeta med employer branding och att medarbetarna är deras viktigaste tillgång. Karriärföretagen utser härmed Skånemejerier till ett av Sveriges Karriärföretag 2021.