Utökat sortiment av lokal Blekingemjölk

Utökat sortiment av lokal Blekingemjölk

Nu utökar Skånemejerier satsningen på lokal mjölk från Blekinge. I slutet av februari kommer konventionell mjölk i tre fetthalter att komplettera den ekologiska Blekingemjölken på butikshyllorna.

Skånemejeriers investering i lokala mejerivaror med tydligt ursprung uppskattas av handel och konsumenter. Därför utvidgas nu sortimentet av Blekingemjölk till att även omfatta mjölk, mellanmjölk och lättmjölk från konventionella gårdar.  Ytterligare sex mjölkbönder har i dagsläget valt att leverera sin mjölk till Skånemejerier, för att kunna erbjuda Blekinges konsumenter mjölk från sin hemtrakt.

I september i fjor lanserades ekologisk Blekingemjölk, som kommer från familjen Brunbergs gård, Björketorp, och från Naturbruksgymnasiet i Blekinge.

- Det är med stor glädje som vi nu även kan erbjuda Blekingeborna konventionell mjölk från trakten, och vi hoppas att den tas lika väl emot som den ekologiska Blekingemjölken, säger Jeanette Skoglösa, kategoriansvarig på Skånemejerier.

Mjölken kommer att finnas i butik från vecka 8.

Jeanette Skoglösa, kategoriansvarig, 040-313908

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.