Högt i tak bland framtidens ledare

Högt i tak bland framtidens ledare

Tolv modiga och lovande talanger har handplockats till att gå den tredje omgången av vårt framgångsrika ledarutvecklingsprogram Framtidens Ledare. Deltagarna kommer från nio olika företag, som i viss mån är konkurrenter. Men det märktes inte under den första träffen i programmet som präglades av öppenhet, omtanke och högt i tak.

– Det känns så himla bra att få starta Framtidens Ledare för tredje gången och med maximalt antal deltagare. Det finns verkligen ett stort intresse för våra företagsgemensamma kompetensutvecklingsprogram bland våra partners, berättar Martina Oxling, verksamhetsledeare för Jobb och Karriär på Livsmedelsakademin.

Martina har som programansvarig varit med i processen där de nio deltagande företagen har handplockat sina tolv talanger till programmet.

– Det är häftigt att se att företagen gång på gång väljer att utbilda sina talanger i våra gränsöverskridande program. Allt fler ser mervärdena och fördelarna med att skapa starka och relevanta nätverk över företagsgränserna, vilket vi i Livsmedelsakademin är så besjälade av, säger Martina.

Martina ingick själv i det första omgången av Framtidens Ledare år 2012-2013, och har alltså verklig erfarenhet av vilken nytta man kan ha av den typen av starka nätverk som programmet skapar. Martina träffar fortfarande regelbundet sina kollegor från programmet, och gruppen fortsätter fortfarande med att aktivt coacha och stötta varandra.

Minna Westerlund är coach och programledare för Framtidens Ledare och ser fram emot de kommande nio månaderna.

– Det är härligt att kicka igång detta program igen, och precis som tidigare år har vi en dynamisk och ambitiös grupp, med en bra mix från olika företag och positioner.

Under de kommande 9 månaderna av programmet kommer deltagarna och Minna arbeta med utvecklingsområden som mod & tillit, personligt varumärke samt strategi, taktik & förändringsarbete. Varje individ skapar en individuell utvecklingsplan och kommer coachas av Minna, och av övriga kollegor i programmet, för att nå sina mål.

– Min förväntan – och mitt ställningstagande – är att det för samtliga deltagare ska finnas ett tydligt “före och efter Framtidens Ledare”; alla ska från sitt utgångsläge få utveckla nya förmågor, växa som människor och skapa resultat, berättar Minna.

Även om det finns stora skillnader mellan deltagarna vadgäller position och bakgrund har de alla gemensamt att de är högpresterande och kompetenta. De har valts ut av respektive företagsledning just med tron om att de representerar framtidens ledare inom företagen.

– Jag ser mycket fram emot programmet och att få en verktygslåda för att bli bättre på att ta hand om och peppa min personal, berättar Mattias Ljung som arbetar som platschef på Ingelsta Kalkon och har 20 års erfarenhet inom företaget.

Anette Mörée, Key Account Manager på Orkla Foods Sverige fyller på:

– Jag ser fram emot min personliga utveckling och att få redskap för att på ett bättre sätt klara av framtida roller, säger Anette.

Minna Westerlund är nöjd med att vi i detta årets omgång ännu bättre har lyckats etablera den mycket höga ambitionsnivån redan innan programstart.

– Jag märker till exempel på min dialog med varje deltagares närmsta chef att de förstått att programmet innebär mycket mer än att “skicka någon på kurs”. Det är en utvecklingsresa som startar, och jag är glad över att tillsammans med Livsmedelsakademin få vara en katalysator för detta, avslutar Minna Westerlund.

IMG_3968

Den första träffen med Framtidens Ledare avslutades med en gemensam matlagning i Findus provkök

Om Programmet
Framtidens Ledare leds av Minna Westerlund och består i år av 12 deltagare:
– Per Sandberg, Head of Key Account DVH på Cloetta
– Kristoffer Hammarberg, Logistics Manager på Findus
Christoffer Schönbeck, Environment & Safety Manager på Findus
Kristian Olsen, Transportledare på Bring Frigo
Susanne Ekholm, HR-administratör på Orkla Foods Sverige
Anette Mörée, Key Account Manager på Orkla Foods Sverige
Helena Stenström, Produktuvecklare på Sia Glass
Amanda Magnusson, Kommunikationsansvarig på Livsmedelsakademin