Innovationstraineer med fokus på Food Valley of Bjuv

Innovationstraineer med fokus på Food Valley of Bjuv

En utmanande och relevant frågeställning och inte minst ett öppet och fritt angreppssätt. Just den kombinationen gav utdelning när innovationstraineerna Therese Östberg och Fredrik Holmgren Holm under en intensiv månad fokuserade på Food Valley of Bjuv.

– Vi tyckte att vi stod och stampade med vissa utmaningar kring hur visionen skulle kunna förverkligas, säger Henrik Nyberg, Nordic strategic project director vid Findus.

Food Valley of Bjuv är en satsning på att skapa en självklar mötesplats för att utveckla matproduktion som möter de krav framtidens konsumenter och samhälle har. Det var vid Findus nordiska huvudkontor, som tankarna kring Food Valley of Bjuv började.

– Diskussionerna om importerad mat, insyn och full kontroll över hela produktionskedjan blev högaktuella i kölvattnet av hästköttsskandalen. Dessutom bygger vi norra Europas största fryslager och har en anläggning som har stor potential att göra mycket mer än den gör idag.

På Findus ställde man sig tidigt frågeställningar som vad kan vi göra av detta och vad kan vi lära oss. Ett av målen med Food Valley of Bjuv är att entreprenörer inom livsmedelsbranschen som vill starta upp en verksamhet ska kunna göra detta genom att dra nytta av den infrastruktur och den kompetens som redan finns i Bjuv.

Det ursprungliga uppdraget för innovationstraineerna var att se vilka företag som skulle kunna passa in i satsning. Men Therese Östberg och Fredrik Holmgren Holm valde direkt att ta ett större grepp. De insåg behovet av att först identifiera förutsättningar och de steg som krävs för att kunna skapa en innovativ miljö i Bjuv.

– De vände snyggt på problemställningen och gav oss bra, konkreta idéer på allt från informationshantering till organisation, berättar Henrik Nyberg.

Inför slutpresentationen samlades ledningen och Fredrik och Therese belyste vikten att skapa en struktur för innovation, ändra kommunikationen och presenterade idéer som att bjuda in studenter från högskolor som vill bli företagare till ett Food Hack of Bjuv och bjuda in till öppet utbyte.

– På det efterföljande interna styrgruppsmötet hade vi en väldigt bra diskussion och enades om ett antal förändringar som var nödvändiga att genomföra.

Henrik Nyberg menar att även om en månad är kort tid att sätta sig in i en företagskultur och projekt blev det en positiv överraskning att innovationstraineerna så pass snabbt och självständigt satte igång.

– Therese och Fredrik är unga men de är samtidigt seniora i sitt angreppssätt. De gjorde tidigt klart att de ville vara självgående och inte vara en belastning. Självklart hade vi avstämningar, men då i form av intensiva och koncentrerade möten. Som handledare var det härligt att jobba med så självständiga individer som dessutom var så intresserade av just vår bransch.

Att Livsmedelsakademins innovationstraineer har gjort avtryck står klart.

– Vi har redan förbättrat den interna kommunikationen och involverat fler internt. Ett innovationsforum håller på att ta form för att kunna involvera lokala och närliggande företag. Vi har också ett antal konkreta projekt som vi inom kort hoppas kunna starta inom ramen för Food Valley of Bjuv. Att Therese och Fredrik var nyfikna, engagerade och på ett så konstruktivt sätt gav sin syn på Food Valley of Bjuv har gett oss ny energi.

Läs även om Therese Östbergs traineeperiod hos Pågen och Fredrik Holmgren Holms tid hos Oatly.