1700-talskvarn blir skådeplats för Michelinkockens gastronomiska upplevelsevandring

Skånes Matfestival breder ut sig på Österlen. Vid den gamla vattendrivna kvarnen Bengtemölla ska en liten skara gäster få uppleva en unik miljö - via maten. Michelinkocken Titti Qvarnström står för smakupplevelserna och radioprofilen Matilda Alborn för berättarinramningen. ”Vi ska bjuda på en liten bit av den skånska myllan. Det kommer bli en magisk kväll.”

Den anrika 1700-talskvarnen Bengtemölla ligger inbäddad bland kullar, betesmarker, vattendrag och lummig grönska. Det är här, i hjärtat av Österlen, som Skånes Matfestival har skapat en smakkittlande upplevelsevandring, med den skånska mat- och dryckestraditionen i fokus.

– Vi står bokstavligt talat med fötterna i den skånska myllan – i den stolta gamla traditionen. Men vi kommer också med en modern käftsmäll. Det blir en oslagbar fusion, konstaterar Michelinkocken Titti Qvarnström.

Inför kvällen har Titti komponerat unika smakupplevelser, som på olika sätt ska spegla den trolska miljön kring kvarnen. Varje liten rätt serveras med noga utvalda drycker, såsom lokalproducerad björköl, getmjölk och juice med chilsting. Men det är ingen vanlig avsmakningsmeny som väntar besökarna.

– Glöm rätter på tallrik vid bord med vita dukar. Det här är en sinnlig upplevelse där naturen, historien, maten, människorna och atmosfären bjuder på ett stort skådespel, säger kvällens värdinna – radioprofilen och matentusiasten Matilda Alborn.

Under kvällen kommer Matilda att leda gästerna mellan Bengtemöllas spirande köksträdgård, lyktupplysta jordkällare, eldsprakande bakugn och brusande vattenfall. Vid varje stopp möts de av nya smaker och nya berättelser.

­– Gästerna får träffa gårdens trädgårdsmästare, ostens tillverkare, traktens örtexpert, kvarnens ägare och andra profiler som delar med sig av sin unika kunskap och passion. Vi ska skörda, smaka, känna, dofta och våga fråga, förklarar Matilda entusiastiskt.

Den gastronomiska upplevelsevandring är en del av Skånes Matfestival som pågår i Brösarp 20-22 maj. Kvällen på Bengtemölla kommer att äga rum lördagen den 21:e maj, efter att festivalområdet har stängt för dagen. Biljetterna distribueras via förköp och det är först till kvarn som gäller, i dubbel bemärkelse.

­– Vi vill göra den här kvällen till ett personligt möte – med maten, kocken, de speciellt inbjudna gästerna och den magiska kvarnmiljön. Då måste vi begränsa antalet deltagare, säger Titti om de tjugo exklusiva platserna.

Biljetterna släpps till försäljning fredag den 29 april, kl. 12.00 via Tickster. Där finner du även mer detaljerad information om kvällen. Priset är 1495 kr inkl. moms. Biljettlänken hittar du via hemsidan, skanesmatfestival.se eller Facebooksidan, facebook.com/skanesmatfestival.

Skånes Matfestival arrangeras av Livsmedelsakademin och är en del av verksamhetsområdet Smaka på Skåne, som arbetar med utvecklingen av Skåne till en kulinarisk frontregion. Läs mer på livsmedelsakademin.se och skanesmatfestival.se.

Livsmedelsakademin är det självklara navet i ett av Europas mest intressanta livsmedelskluster.Inom Livsmedelsakademin arbetar livsmedels-, måltids- och förpackningsnäringarna, handeln, universitet och högskolor, myndigheter och lantbrukets organisationer sida vid sida för att utveckla livsmedelsnäringen. Livsmedelsakademin bidrar till skapandet av mötesplatser, nätverk och projekt som underlättar dialog och förnyelse och höjer innovations- och konkurrenskraften i hela livsmedelsbranschen.Livsmedelsakademin skapar framtidens livsmedels- och måltidsnäring. Läs mer på www.livsmedelsakademin.se