Premiär för vårt Politikernätverk. En unik möjlighet till kraftsamling för bra offentliga måltider.

Den 18 april drog Skånes Livsmedelsakademi igång ett unikt nätverk. Vid sidan av en rad redan etablerade nätverk inom Livsmedelsakademin startades då Politkernätverket med ambitionen att dela erfarenheter och skapa samling kring mat och måltid i det offentligas regi. Ordförande för Politkernätverket är Katarina Erlingson, regionråd (C) i Region Skåne och  1:e vice ordförande i regionstyrelsen.
Politikernätverket är en arena för diskussioner och informationsutbyte kring den offentliga måltiden och utvecklandet av Skåne som en kulinarisk frontregion.

Den allra första nätverksträffen i Regionhuset i Malmö samlade ett 20-tal regional- och kommunalpolitiker, alla med intressen för och ambitioner kring mat och måltid.

Diskussionerna kom att handla om hur kommunerna kan lära av varandra, men också behovet av att driva några skarpa upphandlingscase och att ta del av de lyckade som finns i Sverige. Nätverket konstaterade också behovet av gemensamma arenor för att träffa näringslivet och behov av utbildning för personal som arbetar med måltider i offentlig regi.

- Skånes Livsmedelsakademi driver tillsammans med region och kommuner ett antal projekt, både inom äldreomsorgen, på sjukhus och som samlande kraft för lokalproducerad mat och matturism. Det arbetet kräver politisk lyhördhet och att vi når ut med information till många och där kan Politikernätverket ha en avgörande roll, konstaterar Katarina Erlingson, Regionråd och ansvarig för Matvisionen i Skåne.

- Politikernätverket har samma förutsättningar som alla våra andra nätverk. Det är deltagarna som bestämmer agendan och det är deltagarna som är motorn i nätverket, säger Skånes Livsmedels-akademis VD Lotta Törner. Med poltikernätverket når vi förhoppningsvis fler politiker, i kommuner och på regionalnivå, med relevant information och kan komma snabbare fram i viktiga processer för att skapa måltidsglädje för många grupper.

Alltsedan  VD-nätverket etablerades 2007 har antalet nätverk i Livsmedelsakademin ökat. Och nyttan av nätverken är tydlig. Idag har de olika nätverken en kontinuerlig verksamhet, med träffar och projekt. Och de interagerar i de olika projekt, studier och innovationspiloter vi har idag.

Våra andra nätverk är: VD-Nätverket, HR-nätverket, Matforskarnätverket, Handlarnätverket, Entreprenörsrådet, FoU-nätverket, Måltidsnätverket, Framsyn, Producentgruppen, Advisory Board (studenter) och Kommunikationsnätverket.

För ytterligare information, kontakta:

Lotta Törner, VD Skånes Livsmedelsakademi. Tel: 070-580 59 09.
E-post: lotta.torner@livsmedelsakademin.se

Katarina Erlingson, regionråd (C) i Region Skåne
Tel 045-3093228 E-post: katarina.erlingson@skane.se

Skånes Livsmedelsakademi är en samlande kraft för alla som vill utveckla Skåne till ett livsmedelscentrum för Europa. Våra medlemmar och samarbetspartners är företag, organisationer, myndigheter, universitet och högskolor som representerar hela kedjan från jord till bord. Tillsammans arbetar vi, sida vid sida, för att utveckla livsmedelsnäringen. Skånes Livsmedelsakademis verksamhet omfattar bland annat projekt för att höja näringens innovationskraft och insatser för att underlätta rekryteringen av välutbildade medarbetare.