​Pressinbjudan - Stjärnor lär ut sina bästa fiskknep

​Pressinbjudan - Stjärnor lär ut sina bästa fiskknep

Den 17 mars samlas fiskintresserade i Skåne för att få ny kunskap och inspireras till att bättre ta vara på den fisk som finns i våra skånska vatten. Vi kommer att utforska smaker, laga mat på lokal fisk och fördjupa kunskapen om färskhet, kvalitet och smak.

-Vi behöver höja kunskapen om fisk, både hur den kan tillagas och vilken fisk vi ska välja. Ofta går vi på rutin när vi handlar fisk, vilket gör att vi missar fantastiskt goda fiskar, inte minst den färska fisken från våra skånska kuster. Genom att låta erkänt duktiga fiskhanterare lära ut sina bästa knep, hoppas vi kunna ändra på detta, säger Elin Pettersson, projektledare på Livsmedelsakademin.

Stjärnbeströdda recept på lokala fiskarter

Tillsammans med Michelin-kocken och Malmöprofilen Titti Qvarnström kommer vi laga smårätter på olika sorters lokala fiskar, inspireras att testa nya arter och använda olika styckdetaljer, men också hela fisken. Titti är känd för att arbeta med lokala råvaror i en säsongsanpassad meny, med en vurm för det ovanliga.

Lär dig hantera fisken rätt för en bättre smak

Per Vidlund och Pauline Vidlund, driver Ängsöfisk vid Mälaren. De är mycket kvalitetsmedvetna och arbetar målmedvetet med att hålla en jämn och hög kvalitet, de har därför flera toppkrogar som kunder, bland annat Operakällaren och Lux Dag för Dag. Per kommer visa och berätta hur han styckar, filéar och hanterar fisken för att den ska bli så bra och god som möjligt när den tillagas.

Välkomna

Kursen pågår hela dagen, men media är välkommen att träffa kursledare och deltagare efter lunch.

Tid: 17 mars 2020, kl. 13.00 – 17.00

Plats: Björks Ringsjön, Råröd 133, 243 95 Stehag

Anmälan: Meddela till sara.fredstrom@livsmedelsakademin.se om du är intresserad av att komma.

Arrangör är projektet Färsk fisk från hav till bord. Det är ett samarbete mellan Livsmedelsakademin och Marint Centrum i Simrishamn, som syftar till att stödja hållbart fiske längs Skånes i södra Östersjön. Projektet finansieras av Europeiska havs- och fiskerifonden via LEADER Sydöstra Skåne.