Ursprungsmärkt mat i Persborgs matbutik

Seminarier om framtidens mathantverk under SM

Medan juryn provsmakar och bedömer de närmare 500 produkter som tävlar i SM i Mathantverk, kan tävlingsdeltagarna och andra mat- och dryckesintresserade delta i Smaka på Skånes seminarier för att lära sig mer om framtidens mathantverk och hur man ser till att konsumenterna får tag på allt det fantastiska som hantverkarna skapar. Medias representanter är välkomna att delta.

Urval ur seminarieprogrammet 17 – 18 oktober, Slagthuset MMX i Malmö

Konsumenterna kräver nya försäljningskanaler

Reko-ringar, Local Food Nodes, andelsjordbruk, kooperativa butiker – alla bygger de på och drivs av konsumenternas önskan om att veta om ursprunget för mat & dryck och vem som odlat och förädlat. Nyckelordet för ökad försäljning är digitalisering. Under seminariet pratar vi mer om digitaliseringens möjligheter för försäljning, marknadsföring och distribution av lokal mat.

Lokallojal – regionalt ursprung är viktigt

Lokala råvaror och gediget hantverk är något som konsumenterna alltmer efterfrågar. Men hur hjälper vi konsumenterna att hitta rätt i djungeln av märkningar? Och hur berättar vi om oss själva och vad vi står för? Skåne är unikt med ett pilotprojekt för skånskt ursprung – Smaka på Skåne.

Skånsk dryckesboom i runda baren

På seminariet får vi lära oss mer om hur förädlingen av bär och frukter kan bidra till helt nya intressanta drycker, som passar till den moderna måltiden. Namnkunniga inom näringen berättar om vilka äpplen som passar olika behov inom dryckesindustrin och om de många möjligheter som finns att framställa nyttiga och goda drycker av lokala råvaror. Det erbjuds också dryckesprovning av alkoholfritt av de tävlande i SM.

Nya möjligheter för den lokala fisken

Det kustnära fisket står inför många utmaningar och behöver nya innovativa lösningar för att nå kunderna. Därför ordnar Smaka på Skåne och Marint Centrum en workshop om den lokala fiskens möjligheter, utmaningar och mervärden. Vi samlar fiskare, handlare, forskare och fiskförädlingsexperter för att diskutera det småskaliga fiskets framtid.

Om SM i Mathantverk

SM i Mathantverk är en årlig tävling sedan 1996, anordnad av Eldrimner. Det är en produkttävling öppen för mathantverksproducenter från Sverige och övriga Norden. Tävlingen har som syfte att stötta och inspirera mathantverkare i sin produktutveckling samt att öka kännedomen om och efterfrågan på mathantverk. Tävlingsbidragen bedöms av en jury bestående av såväl lekmän som experter inom respektive kategori. I år tävlar 170 företag med 500 olika produkter, i 49 klasser. 42 tävlingsbidrag kommer från Skåne.

Om Smaka på Skåne

Smaka på Skåne är en del av Livsmedelsakademin  som syftar till att utveckla Skåne som kulinarisk frontregion. Vi arbetar för att Skåne ska kännetecknas av mat av hög kvalitet baserat på regionens natur, kultur och historia. Vi arbetar för att Smaka på Skåne ska vara den bästa plattformen för samverkan för alla som vill vara med och utveckla Skåne till en kulinarisk frontregion.

Livsmedelsakademin är det självklara navet i ett av Europas mest intressanta livsmedelskluster.Inom Livsmedelsakademin arbetar livsmedels-, måltids- och förpackningsnäringarna, handeln, universitet och högskolor, myndigheter och lantbrukets organisationer sida vid sida för att utveckla livsmedelsnäringen. Livsmedelsakademin bidrar till skapandet av mötesplatser, nätverk och projekt som underlättar dialog och förnyelse och höjer innovations- och konkurrenskraften i hela livsmedelsbranschen.Livsmedelsakademin skapar framtidens livsmedels- och måltidsnäring. Läs mer på www.livsmedelsakademin.se