Fortsatt lågt resande med Skånetrafiken

Alla tiders punktlighet – men lågt resande och förlorade intäkter oroar Skånetrafiken

Månadsrapporten för september visar att resandet fortfarande ligger långt under förra årets nivåer. Just nu är resandet tillbaka på samma nivåer som 2006. Även försäljningen av alla typer av biljetter ligger mer än 40 procent lägre än samma tid hösten 2019. Punktligheten ligger däremot i topp och Pågatågen stoltserar med siffror som visar att 92 procent av alla tåg var i tid under september.

Även punktligheten på Öresundståg och Skånetrafikens bussar har ökat. 2020 har Öresundstågen enpunktlighet på 91 och bussarna på 90 procent.

–Trots tuffa tider är vi både stolta och glada över att punktligheten är hög. Det betyder att de av våra kunder som behöver resa kan lita på att komma fram i tid med Skånetrafiken, säger Maria Nyman, affärsområdeschef tåg, Skånetrafiken.

–Till en viss del är bidrar det låga resandet till en ökad punktlighet eftersom det helt enkelt är lättare för bussen eller tåget att stänga dörrarna och komma i väg i tid när det inte är så många som ska av och på, tillägger Saman Tondnevis, affärsområdeschef buss på Skånetrafiken.

Lågt resande

För september månad 2020 ligger resandet 40 procent lägre på tågen och 38 procent lägre i busstrafiken i än september 2019. Mer specifikt betyder det att resandet fallit med hela 47 procent på Öresundstågen, 33 procent på Pågatågen och 38 procent på både stads- och regionbussar. Generellt sett kan man alltså inte tala om trängsel i kollektivtrafiken – även om enstaka avgångar kan vara fulla.

–Naturligtvis fokuserar vi på att det inte ska uppstå trängsel i kollektivtrafiken. Men det är ytterst bekymmersamt att resandet fortfarande ligger på så låga nivåer. Det betyder ju i sin tur att vi förlorar intäkter som är avgörande för att vi fortsatt ska kunna sätta in så mycket trafik som möjligt när flest vill resa, säger Saman Tondnevis.

Resultatet efter september månad är 544 miljoner kronor lägre än budget. Den svaga återhämtning i intäkter totalt sett som anades i augusti har under september planat ut och stannat av.

Stort underskott trots hopp om statligt stöd

Skånetrafikens prognos efter augusti var ett resultat på 400 millioner kronor under budget för 2020, inklusive ett uppskattat statligt stöd på 360 miljoner kronor för minskade biljettintäkter. Prognosen utgörs av ett underskott på intäkterna med 820 miljoner kronor samt lägre kostnader med 420 millioner kronor. De åtgärder vi vidtagit som till exempel minskat utbudet där få reser har förbättrat prognosen med över 200 Mkr.

Åtgärder för tryggare resa

Vi fortsätter att fokusera på att göra det enklare och tryggare att resa med Skånetrafiken. Gratis munskydd, mer städning, full trafik där flest reser, 7 dagarsbiljett och livekarta där du kan se hur många det är på bussen i realtid är några exempel. Vi har också aktuell data på vår hemsida om resandebeläggning på olika linjer för att underlätta för våra kunder att välja avgång.

–Vi ser att våra kunder tar ansvar genom att till exempel sprida ut sig på stationer och hållplatser, det är bra! Men vi behöver också hjälp. Att på ett arbetsmiljösäkert sätt öppna framdörren igen förbättrar flödena på och av så våra kunder slipper mötas i dörren. Det ger även mer plats ombord. Vi ser också att där skolor och arbetsplatser skjutit på starttider, även så lite som 20-30 minuter har direkt positiv effekt på risken för trängsel, avslutar Linus Eriksson, Trafikdirektör på Skånetrafiken.

För mer information kontakta Skånetrafikens Pressjour 0451-28 85 03

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.