Fortsatt lågt resande med kollektivtrafiken i Skåne

Resandet med Skånetrafiken ligger fortfarande långt från 2019 års nivåer. Resandet med både buss och tåg ligger mellan 30 och 40 procent lägre än det gjorde samma tid förra året.

När det gäller tågtrafiken har vi i dagsläget ett mycket lägre resande än förra året. Under vecka 34 har resandet med Pågatågen fallit med 34 procent jämfört med samma vecka 2019.

För Öresundståg har Skånetrafiken enbart siffror för de resor som gjorts i Skåne – och alltså inte över bron till Danmark. Den siffran ligger 38 procent lägre än antalet resor vecka 34 i 2019.

För busstrafiken ligger resandenivån vecka 34 39 procent lägre än samma vecka 2019. I och med skolstart och arbetspendling ser vi att resandet, och därmed risken för trängsel, koncentrerar sig kring rusningstid då resenärerna tar sig till och från skola och arbete. Det gäller särskilt mellan 7 och 8 på morgonen och 16 och 17 på eftermiddagen. Skånetrafiken kör med stort sett all kapacitet under dessa timmar och det körs fler bussar enligt den nya tidtabellen som trädde i kraft den 16 augusti.

–För att undvika trängsel behöver vi hjälp av våra resenärer. Har man möjlighet är det en stor hjälp om man undviker att resa i rusningstid. På så sätt blir det mer plats till de som behöver resa just då säger Saman Tondnevis, affärsområdeschef för buss på Skånetrafiken.

Skånetrafiken fortsätter även framöver att följa resandet. I de fall där samma turer blir fulla flera dagar i rad förstärker vi trafiken om det är möjligt.

Det här kan vi alla hjälpas åt med för att undvika trängsel:

–Gå eller cykla om man har möjlighet

–Res utanför rusningstid

–Vänta på nästa buss eller tåg om det är fullt

–Förbered din resa genom att använda Skånetrafikenstjänster som visar fördelningen av resenärer. Det gäller livekartan på skanetrafiken.se och hemsidan där man kan se tidigare beläggning på tågavgångar både när det gäller Pågatågen och Öresundstågen. Söker du din resa i appen får du också en notis om det är fullt ombord.

Fakta resande

På grund av Corona-pandemin har Skånetrafiken ett mycket lägre resande än normalt. I mitten av mars sjönk antalet resande med hälften. Under april och maj sjönk antalet resande nedåt cirka 40 procent av normala nivåer. Under sommaren resandet legat på upp emot 60 procent av normala nivåer.

På grund av ett minskat resande har Skånetrafiken valt att glesa ut trafiken i Skåne med omkring 10 procent, med fokus utanför rusningstid, från den 16 augusti.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.