Skånetrafiken har lyckats sätta in extra bussar där många väljer att resa samtidigt.

Skånetrafiken sätter in extrabussar på särskilt populära sträckor

Trots att Skånetrafiken kör som mest trafik i rusningstid uppstår enstaka avgångar där många vill resa samtidigt. Genom att noga övervaka antalet resande kan Skånetrafiken agera snabbt och sätta in extra avgångar där läget är akut och där det är möjligt att förstärka trafiken. Nu sätts ytterligare bussar in på några av de linjer och sträckor där många vill resa samtidigt.

Under rusningstid är det många som reser med Skånetrafiken och då kan vissa avgångar bli fulla. Men tillsammans med företagen som kör bussarna bevakar vi hela tiden bussavgångarna för att kartlägga hur behoven förändras och hur många som reser för att snabbt kunna få ut extra bussar där det behövs som mest. Nu sätts ytterligare förstärkningsbussar in där många vill resa samtidigt.

– Vi jobbar stenhårt för att det ska vara både tryggt och bekvämt att resa med buss i Skåne. Där vi ser att resandet är väldigt högt har vi lyckats att sätta in extra bussar och avgångar. Men vi behöver fortfarande våra resenärers hjälp för att försöka sprida ut resandet, berättar Saman Tondnevis, Affärschef på Buss, Skånetrafiken

De extra förstärkningarna som nu sätts in är temporära och kan flyttas om behoven ändras. Därför kan det förekomma bussar som inte ser ut som de vanliga Skånetrafikenbussarna just eftersom de är extraordinära insatser för att underlätta här och nu.

– Många gånger kan det räcka att planera sin resa bara en halvtimme senare eller tidigare för att det ska vara gott om plats ombord. På vår hemsida finns en rad verktyg som hjälper dig att planera din resa så att du kan undvika de populäraste avgångarna, säger Saman Tondnevis

Bifogade diagram visar när flest reser. (se längst ned på sidan). De som har möjlighet att resa utanför rusningstid hjälper till att ”platta ut kurvan” och kan lämna plats till dem som inte har möjligheten att ändra sin restid.

Rusningstider för stadsbuss och regionbuss i september

I nuläget förstärker vi dessa busslinjer:

Helsingborg

Här anpassar vi efterhand och sätter in förstärkning där behoven är som allra störst.

Hässleholm

Linje 532 har förstärkts igen på eftermiddagen. Vi började med detta den 31 augusti. Förstärkningsturen går till Bjärnum. Linje 542 mellan Broby och Sibbhult förstärks med en tur på morgonen

Höör

Från 14 september kör vi en dubbeltur inom Backagården (linje 444:s sträckning) på linje 440. Vill man till Lund åker man med linje 440 till Rolsberga och byter till SkåneExpressen 2. Vill man till Eslöv hoppar man av tidigare på hållplats Snogeröd Affären och går till hållplats Snogeröd Riksvägen och byter till linje 474. Detta gör att man kan vara framme i Lund eller Eslöv innan kl. 08.00. Turen tillbaka kör vi inom Backagården. Man har då möjlighet att hinna med tåget till Hässleholm.

Kristianstad

Följande förstärks: på morgonen och eftermiddagen mellan Kristianstad C och Österäng. Mellan Kristianstad C mot Norra Åsum på morgonen. Turen till Kristianstad Högskola från Kristianstad station på morgonen. Linje 545, två turer på morgonen och en på eftermiddagen. Linje 558 till och från Fjälkinge. Från Nosaby-skolan till Kristianstad C på eftermiddagen.

Lomma

En morgontur för linje 123 får förstärkning. 126:an förstärker vi med ett par morgonturer Löddeköpinge – Lund och retur på eftermiddagen. 137:an mellan Bjärred – Lund förstärks på morgon och retur på eftermiddagen. 139:an förstärks från Lund – Lomma på eftermiddagen. Linje 162 förstärks en tur på eftermiddagen från Lund – Genarp och linje 166 förstärks på morgonen mellan Staffanstorp och Lund. Vid behov sätts även förstärkning in på linje 160, 162 och 166 i rusningstid.

Malmö

Förstärkningsbussar har satts in på dessa linjer: 1, 6, 7, 33 och 35.

Förstärkningarna på linje 7, 33 och 35 finns sökbara i reseplaneraren och går i rusningstid under morgon och eftermiddag.

Sydöstra Skåne

Här förstärker vi: Mellan Sjöbo – Ystad (301) förstärker vi en tur på morgonen. Mellan Tomelilla – Ystad (337) förstärker vi en tur på morgonen. En tur mellan Hammenhög-Simrishamn (linje 570) på morgonen.  Linje 570 från Simrishamn – Ystad förstärks 07:45.

Vi förstärker SkåneExpressen 4 en tur från morgonen från Tomelilla till Ystad och tre turer på eftermiddagen och SkåneExpressen 5 förstärks från Sjöbo till Lund kl 07:11.

Söderslätt

För linje 146 har tre förstärkningsturer återinförts på eftermiddagar från Malmö C i riktning Trelleborg (kl. 15:50, 16:05, 16:20).
Linje 181 har en förstärkningstur varje vardagsmorgon sedan augustiskiftet. Två extra bussar kör tisdag-fredag. Även en förstärkningstur för linje 165 på morgonen har satts in.

Åhus

För att stödja linje 551 i rusningstid så avgår linje 559 kl 08:25 från Nyponvägen i Åhus och är framme på Österäng kl 09:00. Här kör vi med två bussar. Sedan avgår bussen kl 15:10 och 16:30 från Österäng och kör mot Åhus.

För mer information: Kontakta Saman Tondnevis, Affärschef Buss, Skånetrafiken via Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.