Ny tidtabell träder i kraft den 13 december

Skånetrafikens satsningar för ett hållbart Skåne

Under 2021 händer mycket i den skånska kollektivtrafiken. Spårvagnarna i Lund är på plats och rullar mellan Lund C och ESS. Lommabanan invigs och Pågatågen får två nya stationer, Furulund och Lomma. I Eslöv gör elbussar entré och bidrar till en grönare och skönare stadsbild. Alla är de viktiga satsningar som bidrar till ett mer hållbart Skåne.

Den 13 december börjar Skånetrafikens nya tidtabeller att gälla. På grund av det kraftigt minskade antalet resenärer har en del omfördelningar gjorts för att tågen och bussarna ska köra mest där flest behöver resa. Under vecka 45 reste 48 procent färre skåningar med kollektivtrafiken jämfört med samma vecka 2019. I 2021 planerar Skånetrafiken att behålla samma trafikvolym som under hösten men omfördelar utifrån behov som vi har identifierat under året.

Tågtrafiken i Skåne - senare avgångar och fokus på rusningstid

Den 13 december startar tågtrafiken på Lommabanan och Lomma och Furulund får pågatågstrafik. I början blir det halvtimmestrafik under rusningstid. Under 2021 fortsätter Trafikverket med många arbeten på järnvägen som trafiken behöver justeras i förhållande till. Trafiken över bron fortsätter med 20-minuters trafik tillsvidare.

Överlag i Skåne anpassas tågtrafiken till antalet resande och när de reser. Det betyder bland annat att vi förstärker så det kommer att gå fler tåg senare på kvällarna jämfört med tidigare. För att göra detta möjligt kommer all pågatågstrafik att ha timmesavgångar efter 20.00 samt på helgerna.

Tågresandet i Skåne sjönk med cirka 35-40 procent jämfört med i fjol fram till de nya rekommendationerna som infördes 27 oktober. Då minskade antalet resande med ytterligare cirka 20 procentenheter. Över Öresundsbron märks också ett kraftigt minskat resande jämfört med tidigare. Hela 69 procent färre reste över Öresundsbron vecka 45 jämfört med 2019.

– Skåningarna har verkligen tagit till sig rekommendationerna om att undvika kollektivtrafiken vilket visar ett stort samhällsengagemang. I nuläget har vi ungefär hälften av det antal resenärer vi hade vid samma tid förra året. Jämför man trafiken som är planerad för 2021 med 2019 är den endast 8-9 procent mindre även om det är 48 procent färre som reser. Så vi fortsätter att erbjuda kollektivtrafik till alla dem som behöver resa, säger Maria Nyman, Affärsområdeschef Tåg på Skånetrafiken.

Busstrafiken i Skåne - vi kör där flest vill resa

Spårvagn i Lund, elbussar i Eslöv, förbättrat linjenät i Kristianstad, snabblinje mellan Simrishamn och Ystad samt fler avgångar i rusningstid på utvalda linjer är en del av nyheterna för Skånes bussresenärer. En del av linjerna kommer att köra färre turer under skolloven. Det innebär att under loven tas en del turer bort som primärt skolelever reser med.

– På grund av att färre reser med oss behöver vi se över var och när våra bussar kör. Vi planerar för samma trafikvolym som under hösten men omfördelar något och kör som mest där det gör störst nytta, säger Saman Tondnevis, Affärsområdeschef buss.

Läs mer om alla lokala anpassningar på vår hemsida.

Sök din resa digitalt

Från och med tidtabellsskiftet i december 2020 kommer vi inte längre att sätta upp några tidtabeller på våra busshållplatser. (Tågtidtabellerna kommer dock att fortsatt tryckas och sättas upp på tågstationerna.)

Tidtabellerna på våra busshållplatser behöver ersättas om de förstörs och ska bytas vid varje tidtabellsskifte. På många av våra hållplatser finns digitala skyltar som i realtid visar när bussen kör. Vi märker att många av våra kunder väljer att söka sin resa digitalt - antingen i vår app eller på webben. Genom att sluta trycka tidtabellsanslag och köra runt för att sätta upp och byta ut dessa på alla våra hållplatser bidrar vi till en bättre miljö.

Hur söker man sin resa från 13 december?

• I vår app och på vår hemsida får man aktuell trafikinformation i realtid.
  • Vid många av våra hållplatser finns det också digitala skyltar som i realtid visar när bussen går.
  • Vill man ha tryckt information kan man själv ladda ner tidtabeller via vår hemsida för att spara eller skriva ut. Har man inte möjlighet att själv skriva ut sin tidtabell, eller om man inte har internet, kan man kontakta Skånetrafikens kundservice som hjälper till.

För mer information kontakta Saman Tondnevis, Affärsområdeschef Buss eller maria Nyman Affärsområdeschef Tåg, Skånetrafiken. Nås via Skånetrafikens presstjänst 0451 28 85 03

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.