-Genom att uppmuntra barn till att lära, röra på sig och värna om sitt välmående, hoppas vi genom Valle kunna vara en inspirationskälla för barn.

Inför World Children's Day 2023: SkiStar hyllar barnkonventionen, inspirerar till en aktiv framtid och tillsammans för vita vintrar

Inför årets World Children's Day den 20 november, vill SkiStar lyfta fram barnkonventionen och de viktiga ämnen som formar våra barns framtid där hälsa och hållbarhet är betydelsefulla delar. I 10 år, sedan 2013, har SkiStar arbetat aktivt för att skapa och utveckla ett barnkoncept som ska vara en inspirationskälla för barn. Snögubben Valle, som blivit väldigt uppskattad av både barn och föräldrar, uppmuntrar till lärande om djur och natur, fysisk aktivitet och välmående. Valle har blivit en älskad förebild för barnen, speciellt inom ämnen som berör barns mående på flera plan och inte minst klimatfrågan.

World Children's Day är en global dag för att fira och främja barnens rättigheter. Det är en dag då vi kan reflektera över hur vi kan skapa en bättre framtid för våra barn. SkiStar vill använda denna dag som en möjlighet att lyfta fram barnkonventionen och sprida medvetenhet om dess betydelse och de arbete SkiStar gör genom barnkonceptet med Valle i spetsen.

- Vi är stolta över att kunna bidra till barnens framtid genom vårt barnkoncept och Snögubben Valle. Genom att uppmuntra barn till att lära, röra på sig och värna om sitt välmående, vill vi vara en inspirationskälla för barn. Aktivitet och snö är vår kärna. Genom lanseringen av en remix på barnens favoritlåt ”Vi älskar snö” vill vi lyfta vikten av att jobba tillsammans för vita vintrar och skapa hopp och glädje inför framtiden, säger Fanny Sjödin som är Hållbarhetschef på SkiStar.

Valles populära paradlåt "Vi älskar snö" som lanserades 2013 har haft nära 15 miljoner visningar på YouTube och på Spotify har låten många tusen spelningar. Det finns en mängd aktiviteter och upplevelser inom ramarna för barnkonceptet med bl a Valles skidskola som varje vinter har 40 000 elever. Valles skidskola är ett exempel på att det finns flera syften med barnaktiviteterna. I Valles skidskola får barnen så klart lära sig om skidåkning, men även lära sig om åkregler som gör barnet till en tryggare skidåkare och bra skidkompis. Under sommaren finns Valles egna barnklubb där barnen genom lekar, samarbete och Valles lustfyllda utmaningar och uppdrag lär sig om fjällens djur, växter, hur vi tar hand om oss själva och vår natur.

- Alla upplevelser vi erbjuder inom ramarna för barnkonceptet har ett hållbarhetssyfte. Med Valle som förebild ska vi skapa minnesvärda fjällupplevelser året runt som bidrar till samhällsnytta. Barnkonceptet är en viktig del i vårt arbete för hälsa, miljö och socialt ansvar, säger Fanny Sjödin, Hållbarhetschef SkiStar.

Valles och barnens kärlek till snö:

Barnens kärleksfulla kramar skapade snömagi och det var så Valle kom till. Valle kan aldrig smälta. Han är gjord av barnens kärlek, av magisk kramsnö. Valle pratar snöiska och Valles bästa vänner hjälper Valle att nå ut med hans viktiga budskap.

Valle och hållbarhet:

Musik och dans har varit grunden i barnkonceptet sedan starten 2013. I samband med World Children's Day den 20 november släpps en ny remix av Valles populära paradlåt "Vi älskar snö" för att uppmärksamma vikten av barns hälsa och betydelsen av snö. Låten kommer finnas på Valles playlist på spotify 20 november.

Valle är mån om djur och natur och genom sitt manifest "Miljösnäll med Valle" läggs fokus på 20 snabba och enkla tips från Valle – 10 till vintern och 10 till sommaren.

Valles Hygglo är en serie i tio episoder där lärande och humor står i fokus. I Valles Hygglo tas viktiga värderingar och budskap till nästa nivå på barnens villkor. Barnprogrammet Valles Hygglo finns i Valles App och på YouTube.

Träna med Valle är ett gäng enkla femminuters träningsprogram med härlig musik framtagna tillsammans med Susanne Wolmesjö, VD och grundare av Education in Motion, för att inspirera till rörelsepauser och därmed stärka barns välmående och hälsa. Träna med Valle finns i Valles App och på YouTube

Med fokus på matglädje finns spelet Valles kök i Valles app - ett spel där barn får lära sig om mat, näring och tallriksmodellen på ett roligt sätt. Valle vet att kroppen behöver näring för att må bra och att det därför är bra att äta lite av varje från tallriksmodellens olika delar. Spelet kan även användas i klassrummet för att inspirera till hälsosam kost.

Om barnkonventionen:

Barnkonventionen är ett rättsligt bindande internationellt avtal som slår fast att barn är individer med egna rättigheter, inte föräldrars eller andra vuxnas ägodelar.

31. Konventionsstaterna erkänner barnets rätt till vila och fritid, till lek och rekreation anpassad till barnets ålder.

För mer information:

Fanny Sjödin, Hållbarhetschef SkiStar