SkiStar utvecklar nytt skidområde i Vemdalen: Förvärvar Klyftvallen vid Skalspasset

Intresset för Vemdalen har ökat enormt under senare år med rekord i antalet besökare och skiddagar. Som ett led i SkiStars arbete med att bland annat förbättra gästflöden och kapacitetsstärka fjällanläggningarna har bolaget köpt ett markområde på totalt 400 hektar i Vemdalen av Holmen AB. Marken innefattar både kalfjäll och fjällnära skog och ligger i anslutning till Skalspasset i Vemdalsskalet - idealisk för en fortsatt utveckling av populära Vemdalsfjällen.

Området Klyftvallen ger möjligheten att skapa ett helt nytt skidområde med både nedfarter (cirka 50 hektar) och liftar, då området har mycket bra lutning för utveckling av alpin skidåkning. Dessutom kan det nya området enkelt byggas ihop med den befintliga skidåkningen vid Skalspasset i Vemdalsskalet.

- Vi vill att våra gäster ska få ut så mycket som möjligt under sin vistelse hos oss, inte minst under våra högsäsongsveckor då vi har flest gäster på Vemdalsskalet. Tack vare förvärvet av Klyftvallen kan vi skapa ännu bättre, minnesvärda fjällupplevelser med härliga, böljande och rymliga nedfarter i toppklass för alla nivåer, säger Anders Lundqvist, destinationschef för SkiStar Vemdalen.

Parallellt med vinterverksamheten kommer Klyftvallen även att utvecklas för året-runt-verksamhet, till exempel cykling och vandring. Förutom olika aktiviteter så möjliggör förvärvet dessutom exploatering av mycket attraktiva fjällnära boendeformer.

- Som den ledande semesterarrangören för Skandinavien fortsätter vi att investera för framtiden. Jag både hoppas och tror att denna utveckling i Vemdalen med avsevärt förbättrad kapacitet kommer att göra våra gäster ännu nöjdare, samtidigt som regionens attraktionskraft ökar, säger Stefan Sjöstrand, vd på SkiStar.

Om SkiStar Vemdalen
    Klövsjö/Storhogna, Björnrike och Vemdalsskalet är de tre skidområdena som utgör SkiStar Vemdalen idag med 35 liftar, 58 nedfarter och över två miljoner kvm preparerad åkyta. Det är idag Sveriges tredje största skidanläggning enligt SLAOs (Svenska Skidanläggningars Organisation) senaste rapport.

För frågor från media, kontakta gärna:
    Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef, SkiStar AB, petra.hallebrant@skistar.com, tfn 0729-637 332.

Pressbilder finns på SkiStars presswebb: https://www.skistar.com/sv/press/#/latest_media samt på SkiStars Flickr-konto: https://www.flickr.com/photos/skistar/albums