Baby Moto är ett projekt i Togo som med hjälp av utbildad sjukvårdspersonal på motorcyklar kan rycka ut och ge vård på platser som är svårtillgängliga, och erbjuda mammor i utsatthet utbildning.

Apotea stödjer SOS Barnbyars projekt för bättre mödravård

Mödravård på motorcyklar och verktyg för ekonomisk egenmakt. Så förändrar SOS Barnbyar med partners som Apotea förutsättningarna för familjer i utsatthet.

Apotea och SOS Barnbyar växlar upp samarbetet. Under 2022 kommer Apotea med syskonbolagen Delitea, Stor&Liten, Babyland och Happy Yachting gå in med 7,4 miljoner kronor till SOS Barnbyars arbete.

Tyngdpunkten i samarbetet är en mobil hälsoklinik, Baby Moto, i Togo, som Apotea varit med och finansierat från början. Nu går de in med nära hälften av sina medel till projekten i Lomé och Atakpamé som stöttar gravida kvinnor och nyblivna mammor och deras barn.

En av dem som fått stöd är Afi, 34 år. Covid 19-pandemin hade drabbat familjen hårt ekonomiskt. Två av familjens sex barn fick stanna hemma för att de inte hade råd att betala avgiften. När Afi dessutom visade sig vara gravid så var det svårt att se någon lösning på situationen. Men när hon skrevs in i Baby Moto-projektet tog allt en ny vändning. Afi fick gå på hälsokontroller, hon fick recept på mediciner och slutligen föda sitt barn i lugn och ro. Dessutom fick Afi verktyg för att främja familjens ekonomiska egenmakt.
– I början av läsåret lyckades jag få in alla mina barn i skolan igen. Och jag hoppas att jag snart kan öppna min frisersalong igen, säger hon.

Baby Moto är ett projekt som med hjälp av utbildad personal på motorcyklar kan rycka ut och ge vård på platser som är svårtillgängliga, och erbjuda mammor i utsatthet utbildning och stöd för att klara sig långsiktigt under och efter graviditeten. Genom att ge kvinnor och barn bättre förutsättningar så stärker man också deras roller i samhället och påverkar den sociala hållbarheten långsiktigt.

Sofia Modig, välgörenhetsansvarig på Apotea gläds över beslutet att stödja Baby Moto hos SOS Barnbyar, men också andra projekt.
– Vi på Apotea har haft ett nära samarbete med SOS Barnbyar i många år. Vi vill bidra till deras viktiga arbete för utsatta barn runt om i världen och arbetar för att våra kunder och samarbetspartners ska känna och göra samma sak genom att exempelvis avrunda upp sina köp i vår kassa. Tillsammans har vi samlat in drygt 25 miljoner till SOS Barnbyar genom åren och det är pengar som gör verklig skillnad vilket är fantastiskt att få se via uppföljningarna från SOS Barnbyar. Tack vare vårt gemensamma engagemang får fler barn en bättre framtid.

– Med partners som Apotea kan vi fortsätta påverka utvecklingen i samhällen runt om i världen. Vi är så glada att kunna arbeta så långsiktigt och metodiskt som vi gör här, säger Caroline Kallenberg, ansvarig hos SOS Barnbyar för samarbetet med Apoteabolagen.