SOS-Barnbyar får halv miljon från studentmösse-försäljning

Studentmössor ger utbildning till föräldralösa barn!

ABC-gruppen AB överlämnade i onsdags en check på 500000 kronor till SOS-Barnbyar inför 500 av sina kunder på biografen Park i Stockholm.

ABC-Gruppen som är Sveriges största leverantör av studentmössor och skoltröjor stödjer finansieringen av en grundskola i Astrid Lindgrens Barnby i Centralafrikanska Republiken. Babak Faramarzian, försäljningschef på ABC-Gruppen kommenterar:

Varför valde ni att samarbeta med SOS-Barnbyar?
Vi bestämde i ledningen att som största aktör i branschen ville vi vara en god förebild. Efter granskning av de olika organisationerna kände vi att SOS-Barnbyar kunde erbjuda det mest intressanta projektet, nämligen att bygga en skola i Astrid Lindgrens barnby i Afrika.

Har ni fått några reaktioner från era kunder, vad säger de om att ni bygger en skola med oss?
Elevråden tycker att det är jättekul! De skolor som samarbetat med oss i detta projekt och som valt oss till leverantör till Student 2009, är med och bidrar med 10:- per såld studentmössa. Tillsammans med alla våra kunder bidrar vi sedan med hela 500.000kr!

Vad tycker er personal om projektet, har det motiverat era säljare positivt?
Ja, absolut. Alla i personalen tycker att vi gör någonting väldigt bra och vi har också bestämt att besöka skolan i Afrika när den står klar tillsammans med några utvalda elevråd.

Hur har detta påverkat ert företag och er försäljning?
Det är svårt att svara på, men jag är övertygad om att eleverna tycker att det är lika viktigt som vi att hjälpa andra. Vi tycker dessutom att det har varit otroligt spännande att få ha varit en del av detta stora projekt!