Earth Overshoot day är redan här

Earth Overshoot day är redan här

Idag den 13 augusti är det Overshoot Day, eller Den ekologiska skuldens dag som den kallas översatt till svenska. Dagen infaller i år tidigare än någonsin.

Bakom Overshoot Day står organisationen Global Footprint Network som bland annat samarbetar med WWF. Varje år beräknar forskarna konsumtionens belastning på naturen och ställer det mot hur lång tid det skulle ta för jorden att återskapa dessa resurser. Vi har redan nu förbrukat jordens årsproduktion av ekologiska resurser. Resten av året lever vi över jordens tillgångar och vår konsumtionstakt överskrider vida vad naturen hinner återskapa.

Att vi överförbrukar jordens naturresurser är en av vår tids absolut största utmaningar, både för miljöns och för ekonomins skull, men genom att tänka till kan vi alla göra skillnad och påverka världen i en sundare riktning.

Vi är ganska bra på att göra medvetna val i vår vardag men glömmer ofta bort en ännu större maktfaktor för förändring. Nämligen vårt sparkapital.

Att välja ett hållbart sparande borde vara minst lika självklart som att köpa eko-mat och göra andra medvetna val. Genom att flytta vårt sparkapital till bolag som blickar runt hörnet och integrerar hållbarhetsarbetet i kärnaffären kan stora förändringar åstadkommas. Bra för världen och för plånboken.

Och det säger sig egentligen själv att bolag som tar resursbristen på allvar kommer att ha betydande fördelar gentemot sina konkurrenter. Och när vi kunder dessutom i allt större utsträckning använder vår makt att både "boycotta" (välja bort) och "buycotta" (köpa bättre alternativ) är det de hållbara bolagen som står som segrare. Och naturen så klart.

Så kanske är det dags att ta signalerna på allvar och faktiskt börja fundera över hur vi lever, göra små justeringar i vår vardag och faktiskt tänka till. För mycket av det vi älskar och uppskattar är ju vår vackra natur. Och den är inte oändlig, den har sina begränsningar och måste få tid att återskapas. Det är vi skyldiga naturen och oss själva.

Sara Skärvad, Press- och Hållbarhetschef SPP