​SPP Fonder fortsätter att stärka sin position på fondmarknaden

​SPP Fonder fortsätter att stärka sin position på fondmarknaden

SPP Fonder går starkt in i 2016 och lämnar ett fantastiskt 2015 bakom sig. Det förvaltade kapitalet ökade med hela 12 procent mot föregående år och uppgick vid årsskiftet till 134 miljarder kronor. Under 2015 hade SPP fonder ett inflöde på drygt 11,4 miljarder kronor vilket motsvarar knappt 9,6 procent av de totala inflödena på den svenska fondmarknaden.*

– Trots att även 2015 påverkades av såväl finansiell som politisk oro var utvecklingen på många av världens aktiemarknader positiv. Nysparandet har gått stadigt uppåt och intresset för indexfonder har varit fortsatt stort vilket varit gynnsamt för oss. Vi har prisvärda och breda indexfonder som enkelt kan kombineras med aktiva mer spetsiga fonder eller med våra utmärkta räntefonder Det har visat sig vara ett framgångskoncept som tar oss successivt framåt, säger Liza Jonson, vd SPP Fonder.

SPP Fonder ser nu fram emot 2016 och året har minst sagt fått en flygande start. Inflödena var bara under januari månad över en miljard kronor.

Grön 1- åring
SPP Grön Obligationsfond fyllde ett år i dagarna och har redan drygt 2 miljarder under förvaltning. Gröna obligationer är ett fantastiskt finansiellt instrument för att öronmärka pengar till klimatomställande projekt, samtidigt som de ger en likvärdig avkastning som traditionella obligationsinvesteringar. Obligationerna är kopplade till verksamheter och projekt som har en tydlig positiv påverkan på miljön och samhället samtidigt som de har en god finansiell kvalitet. Det handlar om allt ifrån förnybar energi, hållbar avfallshantering till vattenrening och dricksvattenförsörjning.

– Vår förhoppning är att 2016 är det år då hållbart sparande blir likställt med sparande. Vi ska fortsätta att leda utvecklingen och redan under våren 2016 kan vi utlova fler nyheter inom hållbart sparande, avslutar Liza.

Delphi Nordic blev korad till "Bästa Nordenfond" 2015 och "Bästa fond alla Kategorier" av Fondmarknaden.

*Källa Moneymate – Nettoflöden svenska fondmarknaden december 2015