SPP lanserar ytterligare fossilfria fonder

SPP lanserar ytterligare fossilfria fonder

Världen står inför en stor omställning till en hållbar ekonomi som är mindre beroende av fossila bränslen.  Detta innebär utmaningar, men också stora möjligheter.  Mot denna bakgrund lanserar SPP nu ytterligare två fossilfria fonder; SPP Global Plus och SPP Tillväxtmarknad Plus.

- Fossilfrågan är en av näringslivets viktigaste utmaningar och för oss är det centralt att arbeta målinriktat för att ta vår del av ansvaret, säger Liza Jonson, vd SPP Fonder.

SPP arbetar även systematiskt med att kontinuerligt minska fossil- och Co2-exponeringen i samtliga investeringar och fonder.

- Att ta fram nya fossilfria alternativ ligger helt i linje med vår strategi att tillhandahålla riktigt bra hållbara fonder och är ett svar på våra kunders önskemål om att kunna investera i breda indexnära fossilfria fonder. Utöver det arbetar vi hela tiden för att minska det fossila fotavtrycket i alla våra investeringar.

SPP Global Plus och SPP Tillväxtmarknad Plus * är fossilfria, indexnära aktiefonder med bred exponering mot sina respektive marknader med fokus på hållbarhet. Fonderna investerar inte i bolag som utvinner eller distribuerar fossila bränslen eller bolag med stora fossilreserver.

- De nya fonderna SPP Global Plus och SPP Tillväxtmarknad Plus passar den som vill ha en fossilfri, bred, indexnära aktiefond med bolag som rankas högt inom hållbarhet, avslutar Liza.

*SPP Tillväxtmarknad Plus kommer att finnas tillgänglig på marknaden inom kort

SPP Fonder har sedan tidigare två fossilfria fonder, GodFond Sverige & Världen samt SPP Grön obligationsfond.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. På sppfonder.se hittar du informationsbroschyr och faktablad.