Världens största gröna obligationsfond är svensk

Världens största gröna obligationsfond är svensk

Den är inte bara störst - den ger även bäst avkastning i sin kategori.

Marknaden för gröna obligationer satte fart ordentligt 2012. Sedan dess har Storebrand/SPP investerat i gröna obligationer inom livbolagsförvaltningen och etablerat sig internationellt som en av de största investerarna i tillgångsslaget. SPP Grön Obligationsfond tillgängliggör den gröna obligationsmarknaden för såväl institutionella investerare som privatpersoner. En stor fördel med gröna obligationer är att investerare inte bara vet vem som lånar pengar, utan också vad låntagaren ska använda pengarna till.

- Gröna obligationer är ett utmärkt finansiellt instrument för att öronmärka pengar till klimatomställande projekt, samtidigt som de ger en likvärdig avkastning som traditionella obligationsinvesteringar, säger förvaltaren Helena Lindahl.

Läs hela intervjun på VA Finans