Philip Ripman, Hållbarhetsanalytiker, Storebrand/SPP

​Lösningen på världens vattenutmaning

Under de senaste 30 åren har befolkningsökning och stigande levnadsstandard lett till en fördubblad vattenförbrukning över hela världen. Vatten blir allt mer en bristvara och konkurrensen om resursen hårdnar. Efterfrågan väntas öka med 7-12 procent under de närmaste 20 åren.

Investera i vattenförbättrande åtgärder
Det har varit fullt fokus på CO2 en längre tid, men vatten är en fråga som kommer snabbare och i större utsträckning än vad många tror. Både tillväxtländer och utvecklade länder måste göra stora infrastrukturinvesteringar för att modernisera systemen för vattenrening, vatteneffektivisering och vattenförsörjning.

- När infrastrukturen måste renoveras är det "ägarna" som måste göra det och renoveringen görs med fördel med finansiering från lånat kapital i form av gröna obligationer. I vår Gröna Obligationsfond är flera investeringar rena vattensatsningar, säger Philip Ripman, Hållbarhetsanalytiker Storebrand/SPP.

Företag och investerare blir allt mer varse om de risker som brist på vatten innebär.

- Infrastrukturen blir som vattenmotorvägar. Genom att förstå och hantera vattenrelaterade risker och se till att systemen finns på plats kan företag bygga resiliens och skapa långsiktig lönsamhet.

Kostnaderna för att hantera vatten är något som många företag också brottas med, men det finns lösningar.

- Vi har vattenfrågan på radarn i våra investeringar och tittar aktivt på hur bolagen arbetar för att minska sin förbrukning och sitt beroende. Vi identifierar även bolag som har lösningarna på vattenutmaningen, avslutar Ripman.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se