Staffan Hansén, vd SPP

SPP ökade inflödet kraftigt under ett turbulent halvår

Nettoinflödet till SPP – det vill säga differensen mellan alla inbetalningar och utbetalningar - uppgick under det första halvåret till 6 733 miljoner kronor, att jämföra med 1 394 miljoner kronor vid samma period i fjol.

– Vi lämnar ett starkt kvartal bakom oss med en kraftig tillväxt i inbetalda premier och en tvåsiffrig ökning i nyförsäljning. Vi växer både med egen kraft och med flera beståndsöverlåtelser, säger Staffan Hansén, vd SPP.

SPP har kunnat upprätthålla en hög produktivitetsnivå, trots att kvartalet på många sätt varit krävande.

– Tack vare vår digitaliseringsresa och våra fantastiska medarbetare som hela tiden funnit nya vägar framåt har vi snabbt kunnat anpassa oss till den nya verkligheten, kommenterar Staffan Hansén.

Resultatet har under det första halvåret påverkats av ökade kreditriskpremier, som påverkat avkastningen negativt i portföljer där SPP bär risk.

– Detta kan delvis ses som en periodiseringseffekt. Solvensen är fortsatt stark på samma nivå som vid årsskiftet, avslutar Staffan Hansén.

SPP redovisar ett resultat före skatt om 101 miljoner kronor (329 miljoner kronor motsvarande period 2019). Nyförsäljningen mätt i APE uppgick till1 198 miljoner kronor (963). SPPs totala förvaltade kapital uppgick per den 30 juni 2020 till 195 miljarder kronor (186). Inbetalda premier under perioden var 12 244 miljoner kronor (6 374), exklusive beståndsöverlåtelsen från Brummer Life uppgick inbetalda premier till 8 302 miljoner kronor. Solvenskvoten för SPP var per den 30 juni 2020 159 procent.

Sparande med garanti har för en typkund i arbetslivsfasen avkastat -1,5 procent under perioden, och för en typkund som uppnått pensionsålder 0,3 procent. Avkastningen för fonden SPP Mix 80 fondförsäkring, representativ för sparare i arbetslivsfasen, uppgick till -3,55 procent. Avkastningen i SPP Mix 20, representativ för sparare i pensionsålder, uppgick till -0,59 procent.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se