Staffan Hansén, vd SPP

Starkt resultat och rekordinflöden för SPP under 2020

SPP redovisar ett resultat före skatt om 836 miljoner kronor för året. Inbetalda premier inklusive beståndsöverlåtelser växte samtidigt med 48 procent.

– Trots ett omtumlande år ökar vi resultatet med 7 procent jämfört med 2019. Det är ett styrkebesked, kommenterar Staffan Hansén, vd SPP.

SPP lämnar ett starkt år bakom sig med en tydlig tillväxt i inbetalda premier.

– Vi har vuxit både i den löpande affären och med flera beståndsöverlåtelser, säger Hansén.

Vid årsskiftet fyllde SPPs traditionella försäkring Sparande med garanti fem år. Under de fem år som Sparande med garanti funnits på marknaden har den genomsnittliga avkastningen per år för en typkund i arbetslivsfasen varit 8,2 procent.

– Vi har en global mix av noterade och onoterade aktier, reala tillgångar samt en väldiversifierad mix av obligationer och lån i vår ränteportfölj. Under 2020 var avkastningen för en typkund i arbetslivsfasen 8,8 procent. Vi gynnades även av en hög grad av valutasäkring då den svenska kronan stärktes.

Hansén lyfter också medarbetarnas engagemang som en tydlig framgångsfaktor under 2020.

– Tack vare vår omfattande digitalisering och våra engagerade medarbetare har vi kunnat anpassa oss snabbt och fortsätta utvecklas under året, betonar Staffan Hansén.

SPP Fonder har under året haft ett nettoinflöde på knappt 22 mdkr, vilket är näst högst i den svenska fondmarknaden.

– Vi är stolta över vad vi åstadkommit under året trots de annorlunda omständigheterna vi verkat under, säger Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder.

I slutet av året utsågs Storebrand/SPP till ett av världens tio procent mest hållbara börsnoterade företag enligt Dow Jones Sustainability Index 2020.

SPP redovisar ett resultat före skatt om 836 miljoner kronor (778 miljoner kronor motsvarande period 2019). SPPs totala förvaltade kapital uppgick per den 31 december 2020 till 209 miljarder kronor (195). Inbetalda premier under perioden var 18 726 miljoner kronor (12 678). Solvenskvoten för SPP var per den 31 december 2020 169 procent. Sparande med garanti har för en typkund i arbetslivsfasen avkastat 8,8 procent under perioden, och för en typkund som uppnått pensionsålder 5,9 procent. Avkastningen för fonden SPP Mix 80 i fondförsäkring, representativ för sparare i arbetslivsfasen, uppgick till 5,3 procent. Avkastningen i SPP Mix 20, representativ för sparare i pensionsålder, uppgick till 4,1 procent.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se