Alla dessa olika ledarskapsstilar, vilken är bäst i städbranschen?

Alla dessa olika ledarskapsstilar, vilken är bäst i städbranschen?

Ja det finns en hel uppsjö av olika ledarskapsstilar, en del mer kända andra lite mer okända, vilken passar bäst för oss som arbetar i städbranschen undrar några som jag pratat med?

Vi som arbetar i branschen, är ofta ledare eller chef över ett stort antal medarbetare med olika kön, kulturer, åldrar, personligheter och med olika erfarenheter. Kanske också utspridda inom ett stort geografiskt område.

Att veta vilken ledarstil som fungerar bäst för just dig, är en viktig och grundläggande del av att vara en bra ledare. Det sätt du väljer att leda på, är avgörande för resultatet i din verksamhet eller organisation.

Men vilka ledarskapsstilar finns det?...

Jag tänker här bara nämna de allra vanligaste:

Situations anpassat ledarskap

• Anpassar sitt ledarskap efter situation och omgivning
  • Balans mellan att styra och att stödja
  • Det finns 4 stilar inom det situationsanpassade (instruerande, deltagande, delegerande och rådgivande)
  • Den mest använda ledarskapsstilen i hela världen
  • Denna precis som andra ledarskapsstilar kräver tydlighet, vad du vill uppnå och vad du förväntar dig
  • Återkoppling och feedback är viktigt
  • Passar medarbetare som: Här måste du som ledare vara väl insatt i hur varje medarbetare fungerar kopplat till vad uppdraget kräver, och anpassa ledarskapet efter uppdraget och medarbetarens situation, dvs ibland vara väldigt tydlig och instruerande och ibland ge utrymme för att medarbetaren klarar sitt uppdrag med lite eller utan inblandning.

Coachande ledarskap

• Kräver flexibilitet
  • En ledarskapsstil som fungerar bäst bland väl fungerande medarbetare och team
  • Chefen/ledaren kommer inte med alla svaren, utan uppmuntrar till fritt tänkande
  • Målet är att få medarbetarna att utvecklas
  • Detta ledarskap är att leda genom att fråga. Ställ öppna frågor:

– Vad

– Hur

– Vem

– När

– Berätta mer, på vilket sätt?

Passar medarbetare som: Är en välfungerande medarbetare och som har förmågan att klara saker på egen hand men har en viss osäkerhet behöver dig som ledare för att bolla olika frågor. Utveckling kommer att ske hos medarbetaren.

Auktoritärt ledarskap

• Berättar för sina anställda vad de skall göra och på vilket sätt
  • Fattar alla besluten själv
  • Passar i tidspressade situationer ex. räddningstjänst, brandkår, polis, militär etc.
  • Passar vid stora förändringar inom en organisation eller när nya projekt skall startas
  • Skilj mellan auktoritär och auktoritet
  • Man måste vunnit sina medarbetares respekt och förtroende
  • Är inte den typiska ledarstilen idag utan mer demokratisk och coachande.
  • På 50-60 talet var den typiske chefen betydligt mer auktoritär

Passar medarbetare som: Tar initiativ som kan få stora konsekvenser och risker för verksamheten eller andra medarbetare. Är också verksamt vid konflikter mellan medarbetare eller en arbetsgrupp. När en arbetsgrupp är i tillhörafasen (FIRO/Susan Wheelan).

Agilt ledarskap

• Agil, agility = rörlighet och snabbhet
  • Ledarskap som ger förutsättningar att snabbt kunna ställa om till omvärldens förändringar
  • Gränserna suddas ut, man ger medarbetarna stor frihet inom vissa ramar
  • Medarbetarna får själva avgöra hur arbetet skall utföras inom dessa ramar
  • Tillit mellan ledning och medarbetare, gränserna suddas ut
  • Ledarens roll blir mer att finnas till hands för coachning och inspiration
  • Härstammar från IT branschen i början av 2000-talet
  • Medarbetarna är de väsentliga figurerna

Passar medarbetare som: Arbetsteam som är 100 % välfungerande, som ledare kanske man inte finns fysiskt på plats utan du leder på distans.

Medbestämmande

• Alla får vara delaktiga och ansvarstagande i att fatta beslut
  • Höjer motivationen och engagemanget hos medarbetarna
  • Du får tillgång till en stor pool av åsikter och feedback
  • Skapar ett flöde av kommunikation och engagemang som gör att mycket förändring kan sek på kort tid
  • Som ledare måste utveckla en förmåga att förstå andras åsikter och perspektiv
  • Du måste också kunna utveckla en förmåga att släppa kontrollen och kunna lite på dina medarbetare

Passar medarbetare som: Passar egentligen alla medarbetare, försök använd hela gruppen i olika workshops eller på arbetsplatsträffar för att lösa små dilemman, fram med notesblock och låt kreativiteten flöda. Om gruppen är stor kan det vara bra att dela upp den i mindre grupper så att alla för möjlighet att komma till tals.

Med tanke på att du förmodligen är ledare eller chef över ett stort antal medarbetare med olika egenskaper så behöver du skickligt kunna använda dig av många olika ledarskapsstilar. Varför? Just därför att medarbetare är olika och behöver ledas på olika sätt. Det är nämligen så att en bra ledare använder sig av flera av de olika ledarstilarna som vi nämnt ovan, medan en sämre ledare oftast endast använder sig av en enda stil och håller sig fast vid den.

Dina medarbetares resultat hänger mycket på hur effektivt du kan bolla med och använda dig av alla dessa stilar.

Eftersom en bra ledare alltid använder sig av lite av alla ledarstilar är det som du skall sträva efter att behärska.

Ja jag vet… ingen enkel uppgift… men

”börja med att göra det som är nödvändigt – gör sedan vad som är möjligt – och plötsligt gör du det omöjliga”

Lycka till