Bona lanserar hållbarhetsredovisning för 2022

Bona lanserar hållbarhetsredovisning för 2022

27 mars släppte Bona sin hållbarhetsredovisning för 2022 som beskriver företagets hållbarhetsvision om att ”leda hållbarhetsutvecklingen i vår bransch genom att ta hand om människor och planet”.

Visionen fördelas i tre delmål baserade på Bonas förhållningssätt till sitt hållbarhetsarbete – Home, Health, Humanity.

– Bonas hållbarhetsresa inleddes av våra grundare och genom åren har vi nått flera viktiga milstolpar i vårt arbete med att driva hållbarhetsfrågor i branschen. Med vår nya vision tar vi ytterligare ett steg på vår resa och förstärker Bonas affärsmodell som förespråkar renovering och underhåll framför att ersätta golv, vilket sparar energiförbrukning och minskar klimatavtrycket, säger Magnus Andersson, VD för Bona.

För respektive del av hållbarhetvisionen har Bona etablerat särskilda mål som ska bidra till positiv förändring:

Home: Minska vår miljöpåverkan och vara koldioxidneutrala till 2040

Health: Tillväxt genom sunda och innovativa val

Humanity: Rättvisa och lika möjligheter för våra anställda och hela leverantörskedjan

Bonas hållbarhetsvision utgör startpunkten för en bredare hållbarhetsagenda, där Bona noggrant kommer att mäta och övervaka sitt hållbarhetsarbete.

In linje med detta har Bona tagit fram en hållbarhetsredovisning för 2022 som reflekterar företagets insatser för att utveckla sitt hållbarhetsarbete i relation till Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). I redovisningen presenterar Bona information om sin strategi, mål, initiativ och prestationer på ett sätt som är väl anpassat till dess intressenters behov och intressen.

Vi ser positivt på den ambitiösa utvecklingen som sker inom EU för att öka transparensen i hur företagen arbetar med hållbarhet. Även om det kommer krävas mycket tid och resurser för att möta kraven från CSRD, är årets redovisning ett steg i rätt riktning. Genom att höja standarden för hur vi bedriver och presenterar vårt hållbarhetsarbete, sänder vi en viktig signal om att vi gör framsteg, fortsätter Magnus.

Utöver Bonas nya vision är införandet av Position Greens rapporteringsverktyg en viktig höjdpunkt i hållbarhetsredovisningen, som kommer bidra till en bättre styrning av företagets hållbarhetsinsatser. Ytterligare höjdpunkter är partnerskapet med WeForest, en organisation som arbetar med återställning av skog i Brasilien, och energieffektivisering på Bonas anläggningar i Tyskland och Sverige. I redovisningen beskrivs även att Bona blivit utsedd till US Environmental Protection Agencys Safer Choice Partner of the Year för sin strävan att öka återvunnen plast i sina förpackningar.

Bona Sustainability Report 2022 är tillgänglig för nedladdning via företagets webbplats, bona.com.

Kontakt USA: Heather Lindemann | Bona
heather.lindemann@bona.com

Kontakt Sverige: Lukas Prabert
+46 (0) 791065613
lukas.prabert@aspekta.se

Om Bona

Bona är ett globalt, hållbart drivet företag med produkter och system för att installera, renovera och underhålla premiumgolv. Bona är ett familjeägt bolag som grundades 1919 och var den första i branschen som erbjöd ett komplett system av vattenbaserade produkter för ytbehandling och vård av golv. Idag erbjuder Bona produkter för de flesta premiumgolvytor inklusive trä- och parkett samt halvhårda golv så som linoleum, PVC och gummi. Bonas omsättning är 3,8 miljarder SEK (340 miljoner euro) 2022. Huvudkontoret ligger i Malmö, Sverige, och företaget representeras globalt av sina 16 dotterbolag, 70 distributörer, 4 produktionsanläggningar och över 650 anställda. För mer information besök www.bona.com.