Fråga Experten: Hur ska man hantera otrevliga kollegor?

FRÅGA: Vad gör jag om kolleger beter sig illa på jobbet min arbetsdag blir väldigt tung, ge tips på hur jag kan hantera sådana situationer.

SVAR: Gliringar, påhopp eller förolämpningar – det finns kolleger som slänger ur sig ord som sårar och kränker. Att ha kunskaper om hur du handskas med den typen av beteenden gör att du står bättre rustad när det händer.

Det är inte alltid som det här beteendet sker medvetet. Därför ska du börja med att fråga hur personen tänker och varför den uttrycker sig som den gör.

Det är viktigt att välja sina ord och att inte anklaga den kollega som du tycker uppträder fel, eftersom det kan leda till ett försvarsbeteende. Om kollegan fortsätter kan du göra tydligt att det inte känns bra när han eller hon uttrycker sig på det viset, eller att beteendet helt enkelt inte är acceptabelt. Men du ska inte ge personen som beter sig illa för mycket makt i ditt liv heller. En kränkning uppstår först när du reagerar på kollegans beteende.

Att bemöta ovänlighet med vänlighet, utan att göra avkall på den personliga integriteten, kan fungera som ett sätt att få den andre att sluta att bete sig illa.

Det händer att kolleger talar illa bakom ryggen om en annan arbetskamrat – kanske för att hon eller han agerat på ett sätt som gruppen inte accepterar eller gillar. Även om det kan kännas som en lättnad i stunden leder det dock till ett betydligt sämre arbetsklimat. Det är därför viktigt att avleda sådant prat genom att inte gå in i diskussionen.

Det lämpligaste sättet är dock att ta upp de här problemen på en arbetsplatsträff eller en personaldag.

Frågorna får då har en chans att väckas ur ett mer allmänt perspektiv, i stället för att en syndabock pekas ut. Arbetsgruppen kan till exempel sätta sig ner och arbeta fram gemensamma förhållningssätt och regler som främjar ett gott arbetsklimat. Reglerna bör därefter följas upp med några veckors mellanrum för att se om de efterlevs. Då inriktar man sig på det positiva i stället för det negativa. Det i sin tur gör det svårare för en kollega att bete sig illa, eftersom det blir så tydligt att beteendet inte är accepterat.

Problemen bottnar i många fall i att det inte finns något bra ledarskap eller normer för bemötanden och samarbeten. Det skulle behövas en bredare medvetenhet om vad som skapar en god arbetsmiljö.

Chefen kanske är rädd för att själv råka ut för påhopp eller elaka kommentarer. Om inte chefen vågar ta tag i problemet, vågar inte gruppen heller.

Är det en person som är väldigt svår att nå eller samarbeta med är det en arbetsmiljöfråga – och problemet arbetsgivarens ansvar. Om det inte fungerar att tala med närmsta chefen om situationen, kan du prata med en högre chef eller föreslå att ni tar hjälp av en konsult som är expert på sådana frågor.

Ofta kan problem med dåligt beteende uppstå på arbetsplatser där personalen är utsatt för stark stress. Försvarsbeteendena blir fler när vi känner att vi måste skydda oss. Har chefen då möjlighet att minska stressen, så kan det vara en förebyggande åtgärd för att reducera dåliga beteenden.

Nyckeln till att hantera sådana här situationer heter medvetenhet.

Sammanfattningsvis - När en kollega beter sig illa:

• Tänk på att alla har ansvar för en god arbetsmiljö. Tänk efter om det kan ha varit någonting hos dig själv som framkallat det dåliga beteendet. Ta reda på vad kollegan egentligen menar.
  • Undvik att säga att någon gör fel eller att gå till personangrepp. Utgå från hur du själv upplever situationen och
    beskriv vad det får för konsekvenser för dig att kollegan beter sig som hon eller han gör.
  • Sätt gränser för kollegans beteende. Markera att beteendet inte är acceptabelt och stå fast vid det.
  • Diskutera värdegrundsfrågor i arbetsgruppen. Sätt upp regler för var gränser går för olika beteenden. Följ upp diskussionen.
  • Be chefen om hjälp eller vänd dig till en ännu högre chef. Du kan också föreslå att ni ska ta in en konsult utifrån.

Carina Boman Helgesson