Fråga experten: Karriär inom städbranschen

Fråga experten: Karriär inom städbranschen

FRÅGA: Jag arbetar som städare på ett större städbolag. Jag känner att jag vill klättra lite på karriärstegen, och känner mig motiverad att göra något mer. Kan ni ge tips på olika karriärvägar i städbranschen?

SVAR: Vad roligt att du känner att du vill vidare. Det finns massor av spännande arbetsuppgifter i branschen som säkert skulle passa dig.

I ett första steg, prata med din chef om hur du känner, antingen vid ett vanligt bokat möte eller vid ett utvecklingssamtal. Kanske finns idéer och tankar hos chefen som skulle passa dig.

Tips på arbetsuppgifter som ligger utanför ditt städarbete kan exempelvis vara:

• Arbetsledare/gruppledare
  • Ansvar över inköp
  • Mer administrativa uppgifter exempelvis kalkyleringar, städberäkningar, nyckeltal
  • Kvalitetsuppföljningar/Insta 800
  • ATP mätningar/hygien
  • Sanering
  • Fönsterputs/Golvvård/Specialuppgifter som ligger utanför städarbetet
  • Att utbilda/SRY (eller PRYL) – bli yrkesbedömare
  • Vara handledare för praktikanter
  • Skyddsombud för er verksamhet
  • Kan det finnas något pågående utvecklingsarbete inom ditt företag, fråga gärna och visa ditt intresse

Titta in på vår hemsida www.stadbranschensverige.se under medlemsnyttor, kanske finner du något intressant utbildning som kan passa dig.

Lycka till!