Fråga experten: Utbildningsstöd inom städyrket

FRÅGA: Jag vill gärna utbilda mig till lokalvårdare, jag har inget jobb idag och undrar om man kan få studiestöd eller någon annan ersättning när man utbildar sig. Vart kan jag vända mig?

SVAR: Av din fråga antar vi att du är arbetslös och har A-kassa. På olika orter i Sverige anordnar Arbetsförmedlingen utbildningar i lokalvård en s k arbetsmarknadsutbildning.

Är du idag arbetslös, inskriven på Arbetsförmedlingen och intresserad av en utbildning inom ett bristyrke? Efterfrågan på personal inom lokalvård är stor, du har alltså goda möjligheter att få jobb efter utbildningen.

Anmäl dig till ett studiebesök för att lära dig mer om Arbetsförmedlingens utbildning inom lokalvård.

På studiebesöket får du mer information om yrket och utbildningens upplägg samt eventuella förkunskaper som du behöver. Du får även möjlighet att ställa frågor om utbildningen och yrket.

Är du intresserad av att gå en utbildning, är det Arbetsförmedlingen som bedömer och fattar beslut om en arbetsmarknadsutbildning är aktuell för dig.

Arbetsmarknadsutbildningar är avgiftsfria, även om kostnader för litteratur i vissa fall kan tillkomma.

Du har möjlighet att ansöka om ett aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning av Försäkringskassan. Kontakta din handläggare på Arbetsförmedlingen för mer information.

En arbetsmarknadsutbildning riktar sig till arbetssökande, personer som riskerar att bli arbetslösa eller personer med en funktionsnedsättning. Arbetsmarknadsutbildningar sköts och hanteras av Arbetsförmedlingen.