Hur ser det ut med jämställdheten inom städbranschen

Hur ser det ut med jämställdheten inom städbranschen

Jag pratade lite med min kollega Christina Holmefalk som har arbetat många år i städbranschen både som utbildare och egenföretagare, och som chef i olika konstellationer.

Christina vad är din uppfattning om hur det ser ut med jämställdhetsarbetet i städbranschen?

– Jag upplever att kvinnor gör det manuella arbetet många gånger och männen arbetar med maskiner och golvvård. Det kanske låter generaliserande, men fortfarande ska vi komma ihåg att 80 – 90 procent av alla städare i kommuner eller liknande organisationer är kvinnor. Många tar för sig, framförallt de som brinner för sitt yrke, de lär sig att också arbeta maskinellt, vilket är jättebra.

Det är en stor skillnad mot det var för 20 år sedan, menar Christina så det har utvecklats enormt.

– Jag kan tänka mig att i vissa organisationer, som mindre och medelstora städbolag, finns många olika kulturer. Där kan det finnas lite förutfattade meningar om kvinnor och städmaskiner. En del saknar nog det självförtroende som behövs för att kunna ta för sig mer inom maskinsidan.

Men blir yrket mer jämställt om man arbetar med maskiner tycker du?

– All teknik och all effektivisering gör att yrket blir mer jämställt, kvinnorna kan ta för sig, och visar att de använder sig av den nya tekniken på samma sätt som männen, det bidrar till en jämlikhetsfråga, de arbetar på lika villkor och spar på sina kroppar.

– Dessutom kan det vara en viktig löneförhandlingsfråga, att kunna påvisa att man är effektiv, och arbetar på ett smart sätt som spar tid.

– När fler städare och kunder efterfrågar städmaskiner är en bra utveckling. Det blir ett renare resultat, mer ergonomiskt och yrkets status höjs.

Vad finns mer att göra, för att uppnå jämställdhet i städbranschen?

– Sluta med lägsta pris i upphandlingar, lägg in fler kvalitetskrav, rapportera oegentligheter i branschen, uppmuntra till utbildning på alla plan, håll koll på branschnyheter, var nyfiken och vetgirig.

– En stor del av männen i städbranschen, finns i säljande yrkesroller såsom Key Account, säljchef eller distriktchef. De finns också i yrken som maskinreparatörer, specialteam (golvvård mm, fönsterputs), medan kvinnorna finns i det traditionella städarbetet. Man kan ju undra varför det har blivit på det sättet – en fråga att undersöka framöver.

– Utveckling har alltså skett, men det finns fortfarande en del att göra tycker jag.

Carina Boman Helgesson