Inspirationsdagen om friskare arbetsplatser

Inspirationsdagen om friskare arbetsplatser

Förra veckan hade vi vår inspirationsdag Friska arbetsplatser, som ni säkert förstår var fokus på hur man blir friskare och undviker sjukdom på sin arbetsplats. Christina Holmefalk stiftade för många år sedan begreppet Arbetsteknikombud ATO och denna term blev en liten diskussion under dagen.

Vad gör då ett arbetsteknikombud och hur kan den personen hjälpa till att få friskare medarbetare?

Jag tog ett samtal med Christina som var med och stiftade begreppet en gång i tiden.

Vad var syftet med ATO?

– Ett arbetsteknikombud skall ge stöd i det dagliga arbetet när det gäller ergonomi vilket i sin tur skall förebygga arbetsskador. ATO:are behövs på alla arbetsplatser och är en roll som är viktig för att arbeta likvärdigt med samma metoder, tekniker för att underlätta och kunna leverera samt hålla i att organisationen har rätt utrustning och inte arbetar fel, säger Christina.

Vem skulle kunna vara ett arbetsteknikombud?

Det kan vara en arbetsledare eller lokalvårdare som får rollen att samordna, alltså ha ett
ansvar utöver sin vanliga roll. Följande är viktigt att ATO:are arbetar med:

1. Hålla ihop metoder

2. Se till att medarbetarna arbetar med rätt arbetsteknik både när det gäller manuell städning och maskinell för att förebygga belastningsskador

3. Se till att medarbetarna har rätt utrustning och maskiner

4. Se till och ansvara för att medarbetarna sköter utrustning och håller allt rent

5. Se till att tvätt av utrustning är hållbart och miljövänligt

6. Se till att rengöringsmedel som används eller andra liknande produkter för rengöring doseras rätt och hanteras rätt för att inte skada miljö eller sig själva.

Behövs någon utbildning för att bli en ATO:are?

Ja, det behöver såklart kunskap och utbildning i ergonomi och arbetsteknik, samt möjlighet vara med vid planering av inköp av städmaterial och redskap, så att det blir den bästa funktionen för lokalvårdarna.

Hur många städorganisationer har börjar arbeta med detta?

Det är flera kommunala städorganisationer som arbetar med detta, jag har själv varit med och startat upp och utbildat flertalet av dem.

Har du sett några effekter?

Ja massor, varje städorganisation och städföretag borde ha en eller flera ATO:are för att förebygga arbetsskador, för att få en friskare arbetsplats. Det blir dessutom ytterligare ett steg i karriärstegen, för de personer som tar sig an utmaningen.

Om din städorganisation eller städföretag vill veta mer om utbildning till arbetsteknikombud ta kontakt med Christina Holmefalk på

Christina.holmefalk@stadbranschensverige.se

Carina Boman Helgesson