Vårsol och dammkorn

Vårsol och dammkorn

Nu har vi levt i en tid av mörker och korta dagar under en längre tid, känns som om hösten och vintern varit extra lång detta år. Så underbart och härligt när äntligen vårsolen och värmen kommer tillbaka.

Den tinar upp oss både som människa och omgivning. Livet blir på något sätt så mycket lättare, härligare och roligare. Livet börjar på nytt! Det är verkligen härligt med solljuset, men har ni också märkt att fönstren plötsligt blivit smutsigare när vårsolen kommit, det verkar nästan som att ljuset bestämt sig för att falla på varenda litet dammkorn som finns i våra hem och våra städverksamheter. Allt syns!

Solstrålarna är inte bara värme, ljus och D-vitamin — de är också ett moraliserande pekfinger, för oss som arbetar med städning (men också för de som inte gör det). Genom glasrutorna tränger de in, och pekar ut varje minsta dammkorn i varje minsta hörn. Arbetsbördan blir med andra ord tyngre. Det tycks som att ytorna aldrig blir rena, hur mycket du än torkar, dammar, och gnuggar.

Jag vet ju mycket väl att smutsen och dammet även fanns där även tidigare, men i mörkret syns det inte så bra. I mörkret kan dammet och smutsen döljas, men i solljuset kommer det fram inför ögonen på oss. Och kanske har du precis som jag betraktat och fascinerats över dammpartiklar som dansar omkring i solljuset, samtidigt som vi tycker att damm är fult och bara ställer till med en massa besvär.

Man undrar ju ibland, var är egentligen damm?

Damm är en övergripande benämning för mycket små fasta partiklar. Damm kan ha många olika ursprung, och bestå av många olika material. Det kan till exempel bestå av pollen, hudpartiklar, textilfibrer, mineraler eller föroreningar.

Damm kan komma från både djur och människor. Djurs celler förnyas regelbundet, och när det gäller människan så nöter vi fiber från både kläder och textilier.

Inomhus samlas damm till högar, som i vardagligt tal kallas dammråttor, och innehåller spår från omgivningen den varit i, kan ibland innehålla kvalster och bakterier. Damm lägger sig som ett lager på möbler och föremål inomhus. Ofta ser man ganska tydligt var dammtussarna samlas, framförallt under skåp, soffor, sängar eller i särskilda vrår dit något drag fört dem.

Dammråttor består av hår, ludd, död hud, spindelnät, damm och smuts, och hålls ihop av bland annat elektrostatiska krafter. De kan också innehålla dammkvalster eller andra parasiter.

Istället för att irritera dig på allt synligt damm och smuts när solstrålarna skiner in, kan du vända lite på ”kuttingen” och tänka: så bra att allt smuts och damm äntligen synliggörs på ett tydligt sätt, så att vi kan ta lite extra tag och får det extra skinande rent.

Härligt att både vårsolen skiner, och att kunna njuta av rena fönsterglas, och dammfria ytor.

Carina Boman Helgesson