Vad har Leif Mannerström med städning att göra?

Vad har Leif Mannerström med städning att göra?

Leif Mannerström är rak och säger vad han tycker. Hos Skavlan får han frågan om varför det på en del äldreboenden serveras så dålig mat.

– Ingen aning. Dåligt intresse… blir svaret.

Och visst är det konstigt. Om vi äter på en restaurang och får dålig mat kommer vi inte tillbaka. Men på ett äldreboende har man inte det valet. Därför är det extra viktigt att man anstränger sig och bryr sig om att det blir bra. Det kostar inte mer pengar att laga god mat – skillnaden mellan förfärlig mat och god mat i trevlig miljö är att ta ansvar, intresse och att bry sig om det man gör.

Det är precis samma sak med städningen. Skillnaden mellan bra och dålig städning är attityden, intresset. Det kostar inte mer att göra ett bra jobb. Dålig städning kostar mer: alla möten, samtal, mail, irriterade lokalnyttjare och tidigarelagda upphandlingar kostar stora pengar.

Har du ett uppriktigt intresse av att göra det bra med städningen så finns det många goda exempel. Städningar som fungerar. Bra kvalitet. Rätt pris med valuta för pengarna. Och alla vi som är i branschen delar gärna med oss av vår kunskap och erfarenhet. Varför inte göra ett studiebesök på en verksamhet som fungerar?

I Carina Boman Helgessons och min bok ”Rent ut sagt – allt du vill veta om lokalvård …och lite till” finns en checklista under #chefs- och ledarskap på sidan 137:

1. Var uppriktigt intresserad och nyfiken på ditt uppdrag.
  2. Lär dig verksamhetens nyckeltal, ekonomi, hållbarhet, kvalitet, personal och utveckling.
  3. Gå runt i lokalerna. Hur ser det ut? Blir du glad och stolt? Prata med folk. Vad drömmer de om? Vad retar de sig på?
  4. Kan du göra på något annat sätt? Gå en kurs, läs en bok, prata med folk, bjud in dig själv till en intressant och framgångsrik verksamhet: hur tänkte de? Hur gjorde de?
  5. Följ upp! Hur gick det? Blev det som du tänkt dig? Blev det som dina kunder tänkt sig?
  6. Redovisa! Skryt lite! Berätta hur det går – för det går väl bra? Ekonomi, hållbarhet, kvalitet, personal, utveckling.
  7. Belöna dig själv! Ge dig själv något riktigt fint! En helg i naturen med ungarna? På spa med din partner? Fyll dig själv med energi.

Har du kommit hit så har du läst listan ☺. Läs den gärna igen. Vad tyckte du? Vad behöver du göra? Vad kan du göra? Vad vill du göra? När? Skriv ner dina idéer!

Jan Stegmann, seniorkonsult och författare, 0763-47 31 10

PS. Vår bok köper du enklast här på Städbranschen Sveriges hemsida