Varför behöver vi utbildning i Städyrket?

Varför behöver vi utbildning i Städyrket?

Utbildning är den, ofta målinriktade, process där någon genom systematisk
undervisning och träning utvecklas och skaffar sig kunskaper, bildning och färdigheter.

Är det en klyscha eller?

Det sägs att man lever så länge man lär, och även om det är en klyscha, så finns det få klyschor som är lika sanna. Ständigt lärande och kontinuerlig utveckling är en av de viktigaste nycklarna till välmående och framgång, både i karriären och i livet.

Ibland talar man om att ”lära för livet”. Såväl du själv som din arbetsgivare vinner på att du förblir öppen och nyfiken, och vägrar att stagnera. Det är nämligen aldrig för sent att lära, och det finns alltid något nytt att lära sig. Ibland när jag är ute och utbildar, så säger en del deltagare: ”Det här kan jag redan, jag har städat i 25 år, så jag behöver inte lära mig nå't nytt”.

När de sedan deltar, ser jag att de får en ”aha-upplevelse” och kommer fram och säger ”det där var verkligen något jag inte tänkt på, eller något som jag gjort tidigare”.

Dessutom krävs det mer och mer kunskap om digitala lösningar, och för att klara att kontrollera sitt eget arbete, för att motsvara de förväntningar kunden har på städningen.

En grundläggande egenskap behövs

Förmågan och viljan till lärande och utveckling, är en av de mest grundläggande mänskliga egenskaperna. Både evolutionen och den mänskliga historien är egentligen en enda lång berättelse om anpassning efter nya förutsättningar, och förvärvande av alltmer avancerad kunskap.

Den som vill leva ett gott liv och ha en stimulerande och långvarig yrkeskarriär, måste vara beredd att sätta sig på det tåget!

Skillnaden mellan fixed mindset och growth mindset

Människor med ett fixed mindset, lever med den självrepressiva föreställningen att kunskap, förmåga och prestation är någonting medfött; antingen är du född med ”talang”, eller så är du dömd att misslyckas.

Personer med ett growth mindset, tänker sig istället att kunskap och prestationsförmåga är någonting vi kan utveckla, genom att träna den regelbundet.

Alla kanske inte kan bli genier...

...men alla kan ta sig långt, långt ifrån startpositionen.

Den senare uppfattningen har stöd i forskning. Människans förmåga att lära sig nya saker och utvecklas är i regel betydligt större än hon själv tror.

Viljan att utvecklas är också en av de absoluta grundförutsättningarna för ett gott liv – och en lyckad karriär.

Varför kompetens ?

Yrket lokalvårdare/städare, arbetsledare kräver kunskap!

Idag ställs höga krav på professionalism inom städyrket.

Ökad kunskap om hygien, säkerhet och leverans samt kvalitetstänkande.

Nya material när det gäller golv, inredning – kräver kunskap.

Moderna lösningar för att städa miljövänligt och för att minska miljöpåverkan kräver kunskap!

Mer och mer teknik och digitalisering

Inlärning – att SE att HÖRA och att GÖRA

Utbildning handlar mycket om att SE, HÖRA och GÖRA.

Att SE hur man skall göra vid olika städmoment gör det lättare att förstå.

Att HÖRA när någon berättar om hur du ska städa är också något som ditt sinne lättare uppfattar speciellt om du har ett annat modersmål från början – Du lyssnar på orden.

Att GÖRA – det är viktigt att den som deltar i utbildningen, själv får praktiskt GÖRA olika städmoment, för att öva sig att till exempel köra en maskin eller moppa.

Arbetslivet förändras hela tiden

För att kunna hänga med i utvecklingen, vara fortsatt anställningsbar och aktuell för nya uppdrag måste man uppdatera och utvidga sina kunskaper.

Medarbetare som jobbar kontinuerligt med sin personliga och kompetensmässiga utveckling, betraktas i regel som motiverade och engagerade. Dessutom ju mer kompetens du själv har desto roligare blir det att arbeta! Skapar trygghet och yrkesstolthet!

Städbranschen Sveriges medlemsnyttor och verktyg hjälper till att öka kompetensen.

Städbranschen Sverige har flera medlemsnyttor som fokuserar på utbildning och ökad kompetens! Idag finns en hel del digitala och fysiska utbildningar som inlärningen för att öka kompetensen! Bland annat STÄDKÖRKORTET MED YRKESSVENSKA, STÄDAKADEMIN mm.

I vår webbutik hittar du också en hel del bra handböcker såsom Städhandbok Städ och Städhandbok Golv, Råd och Anvisningar 1-4, för dig i städbranschen.

Vill du utbilda dig och öka din kompetens, se till att ansöka om bidrag via STIFTELSEN FÖR KOMPETENSUTVECKLING! Skriv en motivering och skicka in ansökan till info@stadbranschensverige.se senast den 30 september 2023. Läs mer om stiftelsen här.

På städmässan i Jönköping den 18 - 19 oktober kommer vi sedan meddela vem eller vilka som juryn har utsett att få bidrag för att kompetensutvecklas!

Varmt välkomna!

Christina Holmefalk