Framsida på boken "Äta för två - kost och näring under graviditeten"

Äta för två - kost och näring under graviditeten!

Isabelle Christiansson är näringsfysiolog från Karolinska institutet, hon har studerat idrottsnutrition vid Umeå universitet och är PT från The Academy. 2021 var året då hon blev gravid med sitt första barn och då föddes även idén till boken Äta för två! Att vara gravid är en viktig, intensiv och stundtals jobbig period i livet. Kvinnan råds anpassa sina mat- och dryckesvanor samtidigt som hon kan påverkas av illamående, förändrad aptit och andra graviditetsbesvär. Att ha en förståelse till varför man råds ändra sina matvanor och ha en lösning till olika situationer så som förändrad aptit, ökat sötsug eller förstoppning kan underlätta graviditetsresan.

För Isabelle är det viktigt att blivande mödrar och barnet i magen får goda förutsättningar ur ett näringsmässigt perspektiv men även att vägen till goda vanor förenklas och funkar i vardagen. Boken djupdyker i olika ämnen kring kost och graviditet bland annat om livsmedelslära, cravings, kaloriintag och näringsinnehåll. Sedan besvaras olika graviditetsbesvär kopplat till kosten med lösningar som kan underlätta för kvinnan under graviditeten. Stort fokus är lagt på att kvinnan ska kunna öka sitt näringsintag under denna viktiga tid i livet, men även ämnen som hur du som gravid kan hantera olika psykiska påfrestningar och hur du som partner kan stötta lyfts i Äta för två. Boken har en gedigen grund i de nordiska näringsrekommendationerna och forskning på området.

Äta för två är även förberedande inför första tiden med en nyfödd. Det är en period i livet då det kan vara tuffare att hålla sig till goda matvanor. Boken ger därmed olika tips och råd inför denna tid, exempelvis inköpslistor till ett välfyllt skafferi och recept på lättillgängliga och näringsrika matlådor som går att frysa in. Allt för att underlätta första tiden med en liten.

Stevali Bokförlag AB är ett allmänutgivande bokförlag inom skönlitteratur, fakta, historia, musik, hobbyböcker och barnböcker. Förlaget ger ut böcker i både fysiskt och digitalt format under tre namn: Stevali Fakta, Stevali Barn och Stevali Skön.

Stevali Försäljning & Marknad AB hjälper förlag med deras försäljningsarbete och är ett stöd i utgivningsfrågor som exempelvis
prissättning, titlar och format. Under årens lopp har vi jobbat med en stor bredd av olika genrer, författare och företag.