Grenadine Bokförlag uppmärksammas vid Gourmand Awards 25-årsjubileum i Paris!

Grenadine Bokförlag uppmärksammas vid Gourmand Awards 25-årsjubileum i Paris!

Gourmand Awards internationella jury prisar årligen världens bästa dryckes- och kokböcker, till 25-årsfirandet vid Louvren i Paris bjuds en handfull tidigare världsvinnare från respektive kategori. 41 stycken från Sverige totalt.

I urvalet över världens bästa förlag de senaste 25 åren utmärker sig Grenadine Bokförlag för sina dryckesböcker, Norstedts för sina världsvinnande kokböcker, och Bonnier Fakta för sin framgångsrika exportförsäljning.

Grenadine bokförlag hedras med titeln världens bästa dryckesförlag under 25år, dessutom har 6 av förlagets titlar utmärkt sig som bäst i världen i sina kategorier genom 25 år.

Kategori och titlar är:

Bästa illustrerade dryckesbok: Beer Brewing  & Bastards - Herman Hednings brutalkompletta seriebibel om öl, Jonas Darnell & Peter M Eronson

Cognac & Brandy: Cognac - kungen av eau-de-vier, Gunnar Svedberg

Whisky: Bourbon & amerikansk whisky, Örjan Westerlund

Öl: Brygga stiltypisk öl - tips och recept på hur du brygger klassiska stilar som vinner priser, Peter M Eronson & Magnus Vasilis

TV-relaterade kokböcker: Vår tid är nu - Mat, människor och möten på Djurgårdskällaren 1955-1965,   Johan Rosenlind, Lotta Fritzdorf, Anders Avehall & Maria Alexén

Europeiska vinböcker: Cava - Spaniens populäraste mousserande vin, Anna Wallner

25 årsjubileet äger rum 3-7 juni i Paris och har President Emmanuel Macron som beskyddare.

Stefan Lindström, förläggare på Grenadine, är oerhört stolt och glad. Han vill passa på att tacka alla författare för deras enorma arbete och kunskap som varit med och bidragit till dessa internationella resultat. Stefan ger även en stor eloge till Gourmand Awards som med sina kunskaper och kontaktnät hjälper till att lyfta statusen runt böcker om mat & dryck både i Sverige och världen i stort.

Pelle Agorelius i Grythyttan representerar Gourmand Awards i Sverige. Han tillägger: -Grenadine har en konsekvent, lättfattlig och faktabaserad utgivning med tydlig inriktning på dryck. Framgångarna för TV-serien Vår tid är nu och kokböckerna från seriens skapare uppmärksammas också internationellt. Flera av förlagets dryckestitlar har dessutom gjort succé i andra länder genom åren. Det bådar gott för framtiden, säger Pelle.

Läs mer om Grenadine Bokförlag på www.grenadine.se och på Facebooksidan www.facebook.com/Grenadineforlag/

Länk till Gourmand Awards och Pelle Agorelius pressrelease:

Svenska kokböcker på plats när Gourmand Awards firar 25-årsjubileum i Paris