Bakgrundskontroller vid rekryteringar ökar

Bakgrundskontroller vid rekryteringar ökar

Sysselsättningen förväntas nå den högsta tillväxten på nästan två år. Med ljusare konjunktur i sikte har företagen börjat anställa igen. Fler bakgrundskontroller görs än tidigare men allt färre har en uttalad policy som stöd för sin rekrytering. Det framgår av en rapport om hur arbetsgivare kontrollerar jobbsökande. Rapporten presenteras av Stockholms Handelskammare och affärsinformationsföretaget Bisnode för sjätte året.

70 procent av rekryterarna har en uttalad eller informell policy för bakgrundskontroller, en minskning med 5 procentenheter jämfört med 2013 och med 10 procentenheter 2010. Samtidigt upplever de som rekryterar att bakgrundskontrollerna har ökat, vilket varit en tydlig trend sedan 2010.

- När man hanterar känslig information är det viktigt att ha ett systematiskt och reglerat tillvägagångssätt. Därför är det oroande att bakgrundskontrollerna ökar samtidigt som antalet policys för hur informationen ska samlas in och utvärderas minskar, säger Björn-Erik Karlsson, regionchef Norden, Bisnode.

Rapporten visar också att bemannings- och rekryteringsföretagen kommer att förmedla allt fler jobb i framtiden.

- Två tredjedelar av företagen anger att de sällan eller aldrig anlitar Arbetsförmedlingen vid rekrytering. Både arbetsgivare och arbetssökande har minskat sin användning av Arbetsförmedlingens tjänster och allt fler rekryterar och söker jobb helt utan Arbetsförmedlingens medverkan, säger Lotta Andersson, utredare vid Stockholms Handelskammare.

FAKTA UR RAPPORTEN

- 97 procent av arbetsgivarna tar referenser på tidigare anställningar.
- 85 procent av arbetsgivarna kontrollerar tidigare anställningar.
- 78 procent planerar att anställa någon de närmaste tre månaderna.
- 69 procent anlitar ibland eller alltid rekryteringsföretag.
- 65 procent anlitar sällan eller aldrig Arbetsförmedlingen.
- 58 procent gör ibland eller alltid bakgrundskontroll i sociala medier.
- 58 procent har upplevt att kandidater förvanskat sitt CV.
- 25 procent har sorterat bort kandidater efter sökningar på internet.

Ladda ned hela rapporten här

För mer information vänligen kontakta:

Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare 073-633 55 55, andreas.astrom@chamber.se.

Björn-Erik Karlsson, Regionchef Bisnode Norden 070-588 41 24,
bjorn-erik.karlsson@bisnode.com.

Om Bisnode
Bisnode hjälper människor att fatta smarta beslut. Vi omvandlar data till insikter för att hjälpa beslutsfattare i både små dagliga frågor till stora strategiska beslut inom företag och organisationer i hela Europa. Vi är mer än 3000 medarbetare i 19 länder. Läs mer om Bisnode på www.bisnode.com.

Stockholms Handelskammare är den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen som omfattar Stockholms- och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra 2 000 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut. Läs mer om Stockholms Handelskammare www.chamber.se .

Markus Sjöqvist