David Stenergard

David Stenergard går till Stockholms Handelskammare

David Stenergard börjar som näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare med ansvar för infrastrukturfrågorna. David Stenergard kommer senast från Region Skåne där han haft rollen som stabschef.

- Vi är mycket glada att David Stenergard kommer till oss för att stärka upp vårt arbete med infrastruktur och elektrifiering. Frågorna står av förklarliga anledningar högt upp på näringslivets agenda – infrastrukturen på marken och i luften utgör hela grundfundamentet för en välfungerande stadsregion. David Stenergard kommer med sin kunskap och erfarenhet att vara en mycket viktig kraft i att fortsätta sätta strålkastarljuset på Arlandas utveckling samt på nödvändiga satsningar på spår, vägar och cykelinfrastruktur, säger Daniella Waldfogel, vicevd för Stockholms Handelskammare.

David Stenergard kommer senast från Region Skåne där han arbetat som stabschef för den politiska ledningen och har lång erfarenhet inom näringslivet. Nu växlar han spår och kliver in som näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

-Stockholms Handelskammare är den självklara mötesplatsen för samhällsbyggare inom näringslivet, politiken och akademin. Det ska bli väldigt spännande att lära känna medlemsföretagen och se hur vi kan tillvarata deras behov av infrastruktur i vårt näringspolitiska arbete för att utveckla Stockholmsregionen, säger David Stenergard

- Som nyinflyttad stockholmsbo går jag in med öppna ögon och en stor lyhördhet inför de utmaningar som huvudstadsregionen står inför. Infrastrukturen är stadens blodomlopp och är därför helt avgörande för en stads funktionalitet och dess kopplingar till andra städer, regioner och länder. Jag vill driva på de reformer som behövs för att öka Stockholms attraktivitet och där ser jag utvecklingen av Arlanda och en fortsatt utbyggnad av kollektivtrafikens kapacitet som mycket viktiga områden, säger David Stenergard.

David Stenergard börjar sin tjänst som näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare den 1 mars.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se

Markus Sjöqvist