Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms handelskammare.

Dubbla studieplatserna på Yrkeshögskolan i krisen

Sverige kan ha 83 000 fler arbetslösa om två år enligt beräkningar från Stockholms Handelskammare. Redan i dag saknar nästan 400 000 personer jobb och i slutet av 2024 spås gruppen ha ökat till 470 000. En ny regering måste hårdsatsa på utbildning för att landet ska ha bättre förutsättningar att bekämpa arbetslösheten, som samtidigt kan lösa strukturella olösta knutar i företagens kompetensförsörjning.

Enligt Riksbanken väntas arbetslösheten stiga från dagens 6,9 procent till 8,3 procent under fjärde kvartalen 2024. Det motsvarar en ökning av arbetslösa med 83 300, från dagens 390 000 till 473 300 arbetslösa.

Samtidigt som arbetslösheten bitit sig fast på höga nivåer har företagen fått det allt svårare att hitta rätt kompentens i rätt mängd. Under det andra kvartalet 2022 fanns det 58 000 vakanta tjänster i Sverige - en historisk toppnotering. I Stockholms län uppgick antalet vakanser till 22 000, vilket motsvarar 38 procent av vakanser i Sverige. Stockholms andel har legat relativt konstant runt 40 procent sedan 2008, oavsett hög- eller lågkonjunktur.

–Arbetskraftsbristen slår hårt mot samhällsekonomin i form av utebliven produktion och tillväxt. För företagen leder arbetskraftsbristen till att försämra företagens långsiktiga konkurrenskraft, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Arbetskraftsbristen är särskilt stor bland företag som arbetar med data, IT, kommunikation, finans samt kvalificerade företagstjänster inom ekonomi, juridik och teknik, och det är långt ifrån alla tjänster som kräver examen från en lång universitetsutbildning.

–Svensk utbildningspolitik haltar och det finns en övertro på teoretiska kunskaper och långa akademiska utbildningar. Trots att företagen söker med ljus och lykta efter arbetskraft har inte utbildningssystemet lyckats möta näringslivets efterfrågan, säger Stefan Westerberg.

Yrkeshögskola kan utbilda fler

Yrkeshögskolan spelar en viktig roll på svensk arbetsmarknad. Den svarar mot arbetsmarknadens behov av yrkeskompetens i samverkan med näringslivet. Sedan 2014 har antalet platser på yrkeshögskolan fördubblats och i dag omfattar yrkeshögskolan omkring 50 000 årsstudieplatser.

–Oavsett hur de ekonomiska hjulen snurrar behövs handfasta färdigheter som yrkeshögskolan lär ut, men nu när vi går in i en lågkonjunktur passar satsningar på yrkeshögskolan extra bra. År efter år visar man hur dessa utbildningar ger jobb och därför bör man dubbla antalet årsstudieplatser till 100 000 under de närmaste åren, säger Stefan Westerberg.

Dagens nivåer är betydligt lägre än potentialen. Under 2021 beviljades 500 utbildningar i Sverige vilket motsvarar 35 000 utbildningsplatser. För Stockholms del beviljades 125 utbildningar vilket ger 10 000 utbildningsplatser. Andelen utbildningsplatser i Stockholm var således bara 30 procent och väsentligt mindre än Stockholmsekonomins behov av arbetskraft.

–Yrkeshögskoleanordnare i Stockholms län kan visa på fina resultat i att förse studerande med arbete och vi har kapacitet för många fler studieplatser. Om vi skulle ges möjligheten att växla upp skulle vi snabbt kunna förse arbetsmarknaden med relevant kompetens, säger Daniel Rylander, ordförande i Föreningen Yrkeshögskoleanordnare i Stockholms län.

*Underlag över arbetskraftsbristen finns i närslutet dokument.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se

Markus Sjöqvist