Handelskammaren kritiska till maxtak på elsparkcyklar: "Helt oacceptabelt"

Handelskammaren kritiska till maxtak på elsparkcyklar: "Helt oacceptabelt"

Stockholms stad överväger att införa ett maxtak för antalet elsparkcyklar.
Stockholms Handelskammare motsätter sig förslaget och anser att det är principiellt felaktigt och praktiskt ogenomförbart.

Nyligen släppte Stockholms Handelskammare en rapport om cyklar, elsparkcyklar och andra små fordon och efterlyste i den bland annat tydligare lagstiftning från staten.
Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, kommenterar:
- Det är olyckligt att man från politiskt håll ser sig tvingade att gå in i en juridisk gråzon och testa sig fram i avsaknad av fungerande regelverk. Nu experimenterar man med mikromobilitetsföretagen i jakten på bra verktyg på ett sätt som är helt oacceptabelt. En bättre väg hade varit att ännu tydligare kräva att regeringen tar fram fungerande lagar. Det är ju något som även näringslivet och de berörda aktörerna efterlyst, säger Carl Bergkvist.
- De olika modeller som staden meddelat att man tittar på riskerar snedvrida konkurrensen och skada mer än de gör nytta. Ingen av dem är i praktiken genomförbar. Man har ingen möjlighet att göra detta på ett rättssäkert och rättvist sätt utifrån nu gällande regelverk, och ytterst riskeras konkurrensen att strypas och marknaden försämras, säger Carl Bergkvist.

Markus Sjöqvist