Handelskammaren välkomnar personaloptioner: Ett steg för att göra Stockholm till Europas Silicon Valley

Nu föreslår regeringen regler som skulle förbättra för svenska startups. Handelskammaren har länge jobbat för bättre villkor för startups och välkomnar nyheten - men kräver mer. Förslaget handlar om att fler företag ska omfattas av regler för personaloptioner och regeringen justerar upp nivån för antalet medelanställda och nettoomsättning.

Stockholms Handelskammare driver på för att Stockholm ska bli Europas Silicon Valley och välkomnar därför förslaget, men efterfrågar att mer görs och att fler typer av bolag inkluderas.

Stockholms Handelskammare har tidigare krävt just förbättrade villkor personaloptioner så att företag via dessa bättre kan locka nyckelkompetens till Sverige.

- Med bättre villkor för startups bygger vi Europas Silicon Valley. Det är i grunden väldigt positivt att regeringen lyssnat och tar action för att underlätta för startups och andra företag att attrahera kompetens och talang. Investeringar och tillväxt i startup-sektorn är helt beroende av bättre förutsättningar att attrahera och behålla nyckelkompetens. Genom bättre villkor får vi fler växande startups och en mer innovativ huvudstad, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.
- Vi ser också att det finns utrymme för ytterligare förbättringar i förslaget. Flera typer av bolag, däribland bolag inom fintech och legaltech, har fortsatt ingen möjlighet att använda sig av systemet. Därför vill vi att systemet öppnas upp även för fler bolag som de kan växa, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Markus Sjöqvist