Ingen Eurovision - nu måste Stockholm bli roligare

Ingen Eurovision - nu måste Stockholm bli roligare

Det blev ingen Eurovision Song Contest i huvudstaden. Stockholms Handelskammare ser ändå att det går att locka fler besökare till stan och föreslår flera billiga förändringar som snabbt kan införas och därefter bli permanenta.

– Finalen hade blivit en blåslampa på oss att snabbt göra Stockholm roligare, för oss som bor här och för besökare. Nu blir åtgärder som lockar folk till Stockholm ännu viktigare. Vi ska bli Europas bästa huvudstad och de här enkla förslagen tar oss en bit på vägen, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare föreslår:

• Gör hela Skeppsbrokajen till stadens nya vardagsrum med konsertplats, pop-up-butiker, food court, barer, caféer, badbryggor, äventyrslekplats, beachvolleyplan, hyrbåtshamn, konstgallerier, pop-up-museer, grillplatser mm. Skeppsbron kan bli en året-runtdestination med parkteater, julmarknad, loppis, skridskobana, skidspår, boulebanor, bangolf mm.
  • Låt alla barer, restauranger och klubbar ha öppet till klockan 03.00 året runt – alla dagar i veckan. Men var snabb med att dra in tillstånd vid misskötsel eller om grannarna störs för mycket. Ta bort kravet på matservering för alkoholtillstånden, förläng serveringstiderna och låt gästerna ta med drycken ut på trottoaren. Ta bort onödig byråkrati och obegripliga regler, som att bara serveringspersonal får bära en flaska mellan restaurang och uteservering.
  • Låt Stockholm få en levande street food-kultur. Ta bort krav och onödiga regler som försvårar och fördyrar för matservering via små och stora matvagnar. Låt oss kopiera konceptet med serveringsskjul som så framgångsrikt levandegjorde New Yorks gator. Låt alla restauranger, barer och caféer ha en meters uteservering från fasaden under förutsättning att trottoaren är minst 190 cm bred. ”Stockholmsmetern” ska inte kräva tillstånd, men villkoras med att krögaren håller rent, tryggt och snöfritt.
  • Utnyttja vattnet mer. Anlägg fler gästhamnar för småbåtar i city. Lägg ut solbryggor och badflottar vid Stockholms kajer. Låt fler pontonbryggor och båtar bli restauranger, barer och danspalats. Möjliggör uthyrning av båtar, kajaker och kanoter på fler platser genom generösa regler för entreprenörer att använda kajer och bryggor.
  • Ta bort av- och påstigningsavgiften på Arlanda station så att det blir prispress på resorna till och från flygplatsen. Få ordning på taximarknaden så att våra gäster slipper bli lurade när de kliver in i en oseriös åkares bil.
  • Vid stora evenemang behövs fler sängplatser. Höj gränsen för skattefri uthyrning av rum och lägenheter. Det skulle ge fler gästbäddar för turister och besökare, men också öka incitamenten att hyra ut till permanentboende ungdomar och studenter.

– Det finns en ängslighet i Stockholm som gör att vi inte vågar ta ut svängarna. Människors idéer och kreativitet dör i tillståndsprocesser och onödig byråkrati. Låt Skeppsbron bli en experimentverkstad där vi först säger Ja och därefter löser eventuella problem. Och där kommersiella idéer kan samsas i offentliga miljöer, avslutar Andreas Hatzigeorgiou.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se

Markus Sjöqvist