Ny analys: Extrema elräkningar i vinter

Ny analys: Extrema elräkningar i vinter

Nya beräkningar från Stockholms Handelskammare visar att ett vanligt villahushåll i den södra halvan av landet måste vara beredd på att betala mellan 85 000 till 95 000 kronor för sin el under kommande vinterhalvår – nästan tre gånger mer än förra vintern.

–För många blir det svårt att få ihop ekonomin om elprisprognoserna blir verklighet. Även om man spar på strömmen, minskar på konsumtionen, ställer in nöjen och skjuter på investeringar kommer många ändå att gå back. Därtill riskerar ändrade konsumtionsbeteenden att bli ett järnspett ner i Sveriges ekonomiska motor, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare har undersökt hur stora elräkningarna ser ut att bli under kommande vinterhalvår. Analysen visar att ett typhushåll i elområde 3 väntas få en elräkning på 85 000 kronor det kommande vinterhalvåret (oktober 2022 - mars 2023). Förra vintern var elräkningen 31 000 kronor, vilket skulle innebära en ökning med 54 000 kronor.

För motsvarande typhushåll i elområde 4 väntas elräkningen för vinterhalvåret öka från 34 000 kronor under förra vintern till dryga 95 000 kronor under kommande vinter.

Beräkningarna baseras på dagens terminspriser, alltså de priser som framtida el handlas för just nu, inklusive nätavgifter, elskatter och moms. I analysen har kostnaderna beräknats för hushåll i elområde 3 och 4, som har ett rörligt elavtal och bor i ett småhus med 20 000 kWh i årlig elförbrukning.

–I dagsläget har vi en el- och effektbrist på grund nedlagd kärnkraft och värmekraft samt begränsad överföringskapacitet mellan norra och södra Sverige. Notan kommer behöva plockas upp av redan hårt pressade hushåll och företag, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Analysen finns i bifogad fil.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se

Markus Sjöqvist