Ny rapport: 6 av 10 företag tror att näringslivet kommer att gynnas av Natointrädet

6 av 10 företag spår att det svenska näringslivet kommer att gynnas ekonomiskt av det svenska inträdet i försvarsalliansen Nato. Dessa slutsatser från Status Sthlm presenterades idag vid ett rapportsläpp och seminarium på Stockholms Handelskammare om den nya svenska Natoekonomin.

Totalt har över 400 företagsledare i Stockholm- och Uppsalaregionen fått svara på frågor kopplade till det svenska inträdet i Nato i den senaste mätningen av Status Sthlm som Handelskammaren genomför tillsammans med Demoskop. Företagen har också getts möjlighet att utveckla sina svar. Många lyfter att den svenska försvarsindustrin nu kommer att se en ökad efterfrågan.

- Att vi är med i Nato kommer att förenkla för stora svenska företag att göra affärer med utlandet och för utländska aktörer att vilja etablera sig i Sverige, säger ett av företagen i undersökningen.

Men det är inte bara den svenska försvarsindustrin som kommer att gynnas av inträdet. Många företag tror också att den svenska infrastrukturen kan förvänta sig omfattande investeringar.

- Nato kommer att tvinga alla Sveriges politiker att äntligen genomföra en mängd infrastrukturförbättringar och investeringar, säger ett annat företag som deltagit i undersökningen.

Den optimistiska framtidstron delas av Stockholms Handelskammares biträdande näringspolitiska chef, Fredrik Erfelt:

- Mitt i den nya, farliga säkerhetspolitiska situationen i Sverige, och mitt i Rysslands förfärliga fullskaliga krig mot Ukraina händer mycket i det svenska näringslivet. Hade omständigheterna varit mindre tragiska hade man till och med kunnat tala om optimism, säger Fredrik Erfelt.

I den nya rapporten ”Den nya Natoekonomin – så påverkas det svenska näringslivet och samhället”, där slutsatserna från undersökningen presenterades idag, syns också en tydlig optimism. I rapporten, där flera stora företag intervjuats om näringslivets roll i Natoekonomin, framgår att Sverige nu kommer att bli – starkare i sin beredskapsförmåga. Man spår att politiken kommer att finansiera stora investeringar, vilket kommer att ge ringar på vattnet inom många branscher – inte minst inom infrastrukturområdet.

Den senaste undersökningen av Status Sthlm och rapporten "Den nya Natoekonomin – så påverkas det svenska näringslivet och samhället” finner du bifogad längre ner.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se