Carl Bergkvist

Nya nationella infrastrukturplanen riskerar underfinansiering

Trots enorma belopp och många välkomna satsningar riskerar infrastrukturplanen att bli en besvikelse eftersom regeringen inte klarar av att prioritera basinfrastrukturen och släppa tanken på höghastighetståg.

-Trots enorma belopp riskerar planen stå underfinansierad inom bara ett par år. Kostnadsökningarna för underhåll och investeringar i väg och järnväg har varit över 20 procent senaste året. Nu tar inflationen fart och då är det klokt att pausa höghastighetsbanorna så att de viktigaste investeringar kan bli färdiga först, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert med inriktning på infrastruktur på Stockholms Handelskammare

-Regeringen fortsätter att mata gökungen i med den nationella infrastrukturplanen. Höghastighetstågen är har låg samhällsnytta till en enorm kostnad, samtidigt som flera viktiga projekt riskerar att skrinläggas eller underfinansieras. Sverige måste klara av basunderhållet av vägar och järnvägar innan vi ens funderar på fantasiprojekt, säger Carl Bergkvist.

-Vid sidan av de uppenbara problemen är det välkommet att regeringen prioriterar flera viktiga stockholmssatsningar, däribland fyrspåret mellan Stockholm och Uppsala samt Tvärförbindelse Södertörn. Dessutom är det mycket positivt att regeringen tillsätter en utredning om hur man ska kunna ta sig Arlanda på rimligt sätt till rimlig peng, säger Carl Bergkvist.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se