Hur står sig Stockholms kollektivtrafik i jämförelse med andra städer?

Pressinbjudan Stockholm – världens bästa kollektivtrafik?

Den 27 mars tar Stockholms Handelskammare tempen på Stockholms kollektivtrafik. Resandet har hämtat sig efter pandemin samtidigt som stora förändringar sker i kollektivtrafiksystemet. Gunilla Glantz, trafikdirektör, Stockholm Stad, Anton Fendert (MP), trafikregionråd och många fler experter djupdyker i frågan hur huvudstadens kollektivtrafik svarar upp mot stockholmarnas behov och står sig i jämförelse med andra globala städer.

Efter en kraftig nedgång under pandemin har det kollektiva resandet i Stockholm börjat återhämta sig – om än med ett visst mått av förändrade resmönster och pendlingsvanor. Samtidigt befinner sig Stockholmsregionens kollektivtrafiksystem i en unikt spännande utvecklingsfas. Tunnelbanekartan ritas om, bussflottan elektrifieras i rekordfart och båttrafiken byggs ut med helt nya linjer.

Hur förändras staden när kollektivtrafiksystemet utvecklas? Vad kommer morgondagens kollektivtrafiksystem att föra med sig för vardagspendlandet och för utsläppen? Hur säkerställer vi tryggheten, pålitligheten och framkomligheten? Och hur står sig egentligen Stockholms kollektivtrafiksystem jämfört med det i andra globala huvudstäder.

Välkommen att ta del av samtalet och en presentation av rapporten Urban Mobility Readiness Index 2022, framtagen av konsultbolaget Oliver Wyman.

Medverkande:
Anton Fendert (MP), trafikregionråd, Region Stockholm
Gunilla Glantz, trafikdirektör, Stockholm Stad
Guillaume Thibault, partner, Oliver Wyman
Jesper Kjerside, partner, Oliver Wyman
Henrik Dahlin, vd, MTR Nordic
Jan Kilström, vd, Keolis
Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör, Transdev
Zakaria Abna-Aissa, direktör kommersiell trafik, Vy Buss
Håkan Skog, Business Development Director, VR Sverige

Datum: 27 mars, 11:45-13:00, lunch serveras från 11:30.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se

Markus Sjöqvist