Fördjupande data bifogas som PDF.

Stark uppgång för konferensintäkter i oktober: "Hoppingivande för en viktig bransch"

Sedan restriktionerna avskaffades har intäkterna för konferenslokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö stärkts markant.
Det visar helt nya siffror som Stockholms Handelskammare tagit fram via Benchmarking Alliance.
– Det visar tydligt att det är stor skillnad på att bedriva verksamhet med eller utan restriktioner. Nu har sektorn ett positivt momentum och det är viktigt för städernas lokala ekonomi där hotell, restauranger, event och andra verksamheter ofta är kopplade till att människor träffas, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Intäkterna för Stockholms konferensanläggningar som omfattas av Benchmarking Alliance data skrevs till 68 kronor per kvadratmeter under oktober månad 2021. Motsvarande siffra för Malmö var 63 kronor och 42 kronor för Göteborg.
För Stockholm innebär det en ökad intäktsnivå med 144 procent jämfört med samma månad 2020 då intäkterna stannade på endast 28 kronor per kvadratmeter. Samtidigt är det 30 procent under den nivå som förelåg i oktober 2019.

– Intäkterna har varit magra, närmast obefintliga, under hela pandemin men började öka nu i augusti och när restriktionerna drogs tillbaka i slutet av september så har kurvan fortsatt uppåt. Det är hoppingivande för en viktig bransch som kommer från ett mycket svårt och ansträngt läge, säger Stefan Westerberg.

I Göteborg ligger intäkterna för oktober 2021 41 procent under den nivå som förelåg i oktober 2019 och Malmö ligger i motsvarande jämförelse 35 procent lägre.

– Trenden är snarlik även om Stockholm förefaller närma sig ett normalläge något snabbare. Förhoppningsvis kan intäkterna fortsätta röra sig mot ett normalläge och jobben komma tillbaka, men det finns så klart fortsatt en oro för bakslag med smittspridningen eftersom läget är bräckligt. Politiken behöver ha beredskap för att sätta in riktade stöd om läget försämras igen, säger Stefan Westerberg.

Fotnot: Med konferensintäkt menas den totala intäkt som genereras av lokalhyra, mat och dryck samt övrigt såsom teknik, möblering etc.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se

Markus Sjöqvist